Andersson eller Hansson?

Loggade in på Mina Sidor på Vätternrundans hemsida.
Där kan man lägga in sina träningstillfällen i en träningskalender och se sin utveckling. Du kan antingen välja att vara en Svensson, Andersson eller Hansson. Frågan är om jag är en Andersson eller Hansson? I år kanske det lutar mer åt Andersson i träningsväg.

Andersson vill ha kontroll. Hon/han är noga med förberedelserna, räknar på hur lång tid det skall ta runt, vilken snitthastighet som gäller, hur långa stoppen i depåerna skall vara för att köra på den beräknade tiden. Andersson kör varken snabbt eller långsamt men vill klara det uppsatta målet utan att knäcka sig.

Så här bör en Andersson träna till Halvvättern: (ca 90 mil)
V18-22
11 mil/vecka i genomsnitt. Lite mindre de första och lite mera de sista veckorna. Ex. 2 mil tisdag, 3 mil torsdag och 6 mil på lördag. Generellt skall farten vara ganska lugn men lägg in naturliga tempohöjningar lite oftare nu. På helgerna vecka 20 och 21 kör du ett längre pass på ca. 10 mil. Ett par korta lugna pass vecka 22.



Hansson gillar farten, cykeldatorn och sin italienska cykel. Han/hon är ofta vältränad, har bra självförtroende, tävlingsinstinkt och tycker att det är viktigt med en bra tid. På grund av sin tävlingsinstinkt och sitt goda självförtroende så är Hansson den av de tre som löper störst risk att få problem med att krokna.

Så här bör en Hansson träna till Halvvättern: (ca 150 mil)
V18-22
17 mil/vecka i genomsnitt. Mindre de första veckorna och mera de sista. Ett par korta lugna pass vecka 22.Ex. 3 mil tisdag, 3 mil torsdag och 6 mil på lördag. Veckorna 20 och 21 kör du långpass på upp emot 10 mil.


Kommentarer
izza

Här hade det också kommit till några inlägg! :D Jag tror att du är en vältränad Andersson!



Låter så härligt med all cykelträning. Men mötte en cyklist på landsvägen idag, det ser lite öde ut när man cyklar själv på en stor väg! hehe, inte bara guld och gröna skogar inte ;)



Ses imorgon!!? Jag har lämnat in min bil på lite besiktningsfix så jag måste nog ta cykeln ut till Karlslund. Risken finns att jag blir lite lat och bangar, men nääää det är ju riktigt bra träning!!! Se om jag kommer ihåg att ta med mig GPS-klockan, tyvärr har jag ju inget puslband, men kan vara kul att se hur långt man springer och hur fort.

2009-05-04 @ 18:51:57
URL: http://runrunner.wordpress.com


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0