Skidhelg i Torsby

Idag har jag ont i kroppen. Känningar i stort sett överallt men mest i ljumskar, armar och skulderpartiet. Lite känningar i hälsenorna också vilket inte alls känns bra. Annars är jag enormt nöjd med helgen som varit.

Vi anlände sent på fredagkvällen till en stuga vi hyrt strax utanför Torsby, jag, Anna, Annika, Erika och Jonas.
Upp tidigt på lördagmorgon och iväg för att möta upp resten av AXA-gänget. Dagens första aktivitet var en timme med vallateori. Fick många tips hur jag ska valla och börjar känna mig säkrare. Det är fortfarande en djungel men från att ha varit totalt förvirrad börjar jag få lite kläm på hur det går till.

Efter vallningen var det bara att gå in i tunneln och ställa sig på skidorna och köra. Oj vad tungt det gick. Blir helt annat att åka skidor då du använder hela kroppen. Det kändes tungt. Det blev väl inte bättre av att jag vilat i nästan två veckor innan. Kroppen kändes seg. Speciellt i uppförsbackarna. Blev varse sen på söndagen att det kanske inte bara berodde på mig utan även på vallan. Satte på en ny fästvalla som var mer anpassad för tunneln på söndagen och fästet blev betydligt bättre.




Åkte ca 8 km innan lunch. Efter lunch var det dags för teknikträning med Thobias Fredriksson och några av hans medarbetare. Vi delade in oss i olika grupper och körde teknikträning i dryga timmen med en skidlärare. Vi fick lära oss hur grundtekniken i skidåkning är. Därefter fick vi prova de olika åkmomenten med tips och råd längs vägen. Hade nog hört det mesta förut men har nog glömt mycket av det, bla att tänka på att skjuta fram och lyfta upp höften och inte böja så mycket på benen.
Efter teknikträningen åkte jag några varv för att öva på det jag fick nyss fått lärt mig. Skidåkningen kändes genast mycket bättre än på förmiddagen.

Efter en heldag i tunneln åkte vi hem till stugan och Erika åkte hem till Göteborg. En skön dusch och en god middag med lax och färsk pasta avnjöts i stugan. Direkt efter maten åkte vi till Sporthotellet vid tunneln där vi fick en kostföreläsning med AXA´s dietist där vi fick veta hur vi ska äta bäst när vi tränar och inför en uppladdning inför Vasaloppet. Riktigt bra.

På söndagen körde jag ett pass på ca 16 km med en paus med fika, innan vi åkte hemåt igen.
En mycket lyckad helg med mycket träning, inspiration och trevligt umgänge.





Kommentarer
Annika

Kul att se din sammanfattning :) Bra jobbat av oss i helgen, nu är första och värsta passet gjort!

2009-11-02 @ 13:42:13
URL: http://tremil.blogg.se/
izza

Det är så trevligt med bilder i inläggen! Men jag har inte tålamod att hålla på och greja med dem, haha. Visserligen tog jag inte så mång heller, hehe.



Det var riktigt roligt att komma iväg i helgen! Nästa helg blir det andra bloggvänner att träffa och en riktig söndagsutmaning! Skoj!



Hoppas hälsenorna känns bättre om några dagar!

2009-11-02 @ 17:31:18
URL: http://runrunner.wordpress.com
Peter Larsson - AXA SC

Hej, tack för en trevlig helg och bra blogg. Roligt att ni verkar ha gillat vårt läger och hoppas vi ses igen på kommande aktiviteter med AXA Sports Club!

2009-11-02 @ 21:57:26
URL: http://www.axasportsclub.se
Lina

Åh det ser så himla härligt ut!

Låter som en underbar skidhelg!



Bra med teknikträning, det skulle jag behöva. Ni får bli mina lärare :-)



Hoppas att hälsenorna har kryat på sig!



Kram!

2009-11-02 @ 21:59:32
URL: http://cyklingminpassion.blogspot.com
Sofy

Finfina bilder, ni såg ut att ha så skoj!!!

2009-11-04 @ 20:57:29
URL: http://www.uppochhoppa.se


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0