Hjälmaren Runt

I lördags var det dags för årets första cykellopp. 153 km runt Hjälmaren. Tog inte så allvarligt på loppet. Såg det mer som ett bra träningspass. Ett test för att se hur mycket jag pallar och även ett test inför Vätternrundan.
Vi var några som skulle cykla tillsammans i en klunga, ett par andra Spininstruktörer från Friskis, min kompis Johan och min sambo bla. Tanken var att köra på ett snitt på 30+ och stanna i en depå, efter 77 km. Var lite rädd att jag inte skulle orka i det tempot men sa att jag hänger på sålänge jag orkar. De första 77 km kändes riktigt bra förutom en lång och seg uppförsbacke vid Arboga. Fick slita för att hänga med. Återigen får jag ett kvitto på att jag måste träna mer backträning. Måste planera in mer pass i Ånnabodabacken!

3 depåer i loppet. Vi hoppade första och sista. Åt en macka och en risifrutti och drack saft och kaffe. Kändes bra med påfyllning av energi, ja det mesta kändes bra. Vi åker iväg och bara efter några minuter smäller det i grannens däck. Punktering. Lite problem då det var nåt fel på däcket men löste sig som tur var.
Iväg igen. Vinden börjar kännas, motvind när vi vänder tillbaka mot Örebrohållet. Tycker att det går sakta i klungan tills man kommer längst fram och ska dra. Då går det tungt, riktigt tungt. Tappar mycket energi på att dra. Så pass mycket så att efter 120 km klappar jag igenom. Sliter som ett djur för att inte släppa klungan, men det går inte. Kan säga att det inte gick lättare att köra själv :) Tungt, tungt och tungt. Efter en halv mil saktar sambon ner och släpper klungan och försöker dra mig. Oj vad tungt det går. Proppar i mig lite energi och får lite krafter sista biten även om det är slitsamt. Sambon känner att det är betydligt jobbigare att köra ensamma. Hittar två killar efter vägen som är rätt trötta de också. Vi hjälps åt att köra de sista milen in i mål.

Fy sjutton säger sambon och jag i kör, hur sjutton ska vi orka 15 mil till? Inte alls sugna på Vättern just nu...

153 km, körtid 04:54, inkl. depåstopp och punktering 05:09. Medelhastighet på 31,2 km/h. 32,4 km/h i snitt till första depåstoppet.








Kommentarer
Anki

grymt bra åkt! Själv är jag glad när jag åker omkring 27km/h..:)



Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0