Cykelvasan

Ännu en tävling avklarad, Cykelvasan tillsammans med kärleken. 94,5 km mellan Sälen och Mora.

För precis ett år o en månad sedan hade jag aldrig suttit på en mtb. Ännu mindre cyklat i skogen.
Vi hyrde cyklar en dag på semestern i fjällen förra året. Vi fick blodad tand och gick och köpte oss varsin mtb förra hösten. Vi var som bambi på hal is, men tyckte det var oerhört skoj. Där växte tankarna på att ha ett mål med cyklingen. Vi anmälde oss till Cykelvasan.

Nu blev det aldrig någon satsning på cyklingen under 2012. Cyklade nån gång då och då men utan krav eller mål. Det var en sport där jag släppte alla krav eller prestationer. Bara njuta av skogen, naturen och välmåendet.

Vi har varit nära att vi skulle sålt våra startplatser. Men när veckorna närmade sig så bestämde vi oss för att köra. I efterhand är jag jätteglad för det. Det var jättekul!

Vi satt igår och funderade över en måltid. Började med 5h men efter ett tag sa vi båda att vi måste sikta högre. 4h kanske? Men det kändes aldrig aktuellt.

Peter startade 5 min före mig. Planen var att han skulle cykla ikapp mig och hade han inte gjort det innan Risberg så skulle jag vänta in honom där. Första biten var en seg och lång uppförsbacke på asfalt. Planen var att ta det extremt lugnt. Det gjorde jag också. Ändå tyckte jag att jag cyklade om alla. Det kändes lätt. Ville inte trycka på för mycket. Vår plan var ju att cykla tillsammans.
Hade strul med sadeln som hasade ner och fick stanna ett par gånger för att justera. Helt plötsligt hör jag en röst bakom mig, det är Peter som är ikapp. Han susar nerför den branta backen och säger till mig -häng på nu. Det gjorde jag. Började öka hastigheten. Växelvis branta tvättbrädebackar med en massa håligheter och gupp. Kroppen skakade. Kände mig stark och tuff. Jag gasade på. Bromsade inte ofta utan lät det rulla på. Kändes som jag flög ner för backarna och förbi en massa folk. Grym känsla.
Hade lite svårt att hålla Peters rygg stundtals men han väntade in mig vid nästa stopp. Saltgurka, blåbärssoppa och släta bullar intogs.
Mellan de guppiga partierna kom det partier med seg sand, grusvägar med grovt slirigt grus och asfalt.
Innan hade vi tyckt det var trist att det skulle vara partier med asfalt, igår tyckte jag inte det. Det var grymt att rulla på hård och fin asfalt. Hastigheten ökade rejält direkt. Även här rullande jag om en massa killar. Kände mig grym åter igen :)

Slutade på plats 194 av 868 tjejer i motionsklassen. 38:e plats i min ålderskategori. Plats 3500 av ca 10000 deltagare. Tiden blev: 4:23:15.
Jättenöjd med tanke på att jag började cykla för mindre än ett år sedan och att detta inte alls varit något stort mål.




Kommentarer
Lina

Supergrattis till er båda! Låter som ett roligt lopp! Kul att ni höll ihop och tillsammans tog er i mål på en grym tid! Starkt jobbat! Ni är grymma!! Kram från Småland :)

2012-08-12 @ 17:50:39
URL: http://cyklingminpassion.blogspot.com
Malin-Charlotta

Ur Snygga Tjejen! Stort Grattis!

Blir så otroligt stolt och glad över att läsa om ditt lopp. Det är ren glädje rakt från hjärtat. Jag kan se dig framför mig susa om cyklisterna med målmedveten blick! Så ska ett lopp tas, Malin!

Nu hoppas jag vi ses snart igen för vår omgång 2, jag riktigt längtar efter att få höra om nästkommande mål, funderingar och förändringar.

Du är bäst!

2012-08-12 @ 21:41:07
URL: http://malin-charlotta.blogspot.com
Anki

Låter riktigt skoj! Grattis till kanonfina tider! :)

Annika

Gud vad roligt att läsa! Ni är så grymma, härliga och duktiga! Så kul att kunna cykla ihop och det låter spännande och kul! :) GRATTIS till ett fint lopp!

2012-08-13 @ 12:30:28
URL: http://www.tremil.blogg.se
Anna (orka mera)

Känns som vi gick in i detta med samma inställning! Bra jobbat i skogarna och grattis till finfina tiden!

2012-08-14 @ 13:35:05
URL: http://blogg.piggelina.se


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0