Hälsa vs Ohälsa

Ibland blir jag riktigt upprörd. Inte så ofta men ibland plötsligt händer det :)
 
Jag tycker att man bestämmer själv hur man vill leva. Det är upp till var och en att bestämma. Dock tycker jag det är riktigt sorgligt om man inte väljer att ta hand om sig själv. Äta bara en massa snabbmat och halvfabrikat och inte röra på sig alls. Aldrig ta trappor eller cykla till jobbet, utan ta bilen så fort man ska någonstans.
Jag tycker verkligen inte att alla måste leva extremt hälsosamt och bara äta raw-food och träna 5 dagar i veckan. Inte alls. Det fungerar lika bra med hemlagad husmanskost och promenader med hunden.
Bara att man är medveten om att ta hand om sig och sina nära. Vårda sig själv till den gräns man själv väljer.
 
Nu har jag och min sambo valt att träna 3-5 dagar i veckan. Cykla till jobbet i ur och skur. Äta hyfsat hälsosamt men samtidigt unna oss godsaker såsom godis och fikabröd ibland.
Vi är nöjda med det och vill inte ha det på något annat vis. Vi älskar att träna och mår fantastiskt bra av det. Gör det även ofta tillsammans och vi ser det som kvalitetstid och ett socialt umgänge då vi ofta gör det tillsammans med andra. Fantastiskt bra såklart att göra det man själv tycker om.
 
Vad är det då jag blir uppröd över? Jo de som gång på gång påtalar varje (ja iallafall nästan) gång man ses
eller via sms: Tränar ni nu igen? Kan ni inte umgås och ta hand om varandra istället? Alltid ett negativt tonläge om det handlar om träning. Som i stort sett aldrig kommer och tittar på de lopp vi utövar. Klipper ut tidningsannonser som visar att träning är skadligt (handlade om något dödsfall vid något lopp) som en pik.
Aldrig en positiv ton att vad bra att ni tar hand om er och er hälsa. Nej bara tvärtom, pikar, kommentarer och gliringar. De säger aldrig något om de personer som alltid sitter hemma i soffan och äter chips och dricker öl. Nej, för det är ju livskvalitét det och då hinner man umgås och bry sig om varandra :)
 
Kan bara säga att vi också sitter i soffan och äter chips och dricker öl, men inte varje dag.
 
 
 
                                   Hälsa eller ohälsa?
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 


Kommentarer
Guldmulten

Håller med dig. Man vet ju bäst själv vad man mår bra av! Önskar jag tyckte det var lika kul att träna som ni tycker.
Folk har så mycket åsikter jämt om alltmöjligt

2012-12-06 @ 07:41:40
URL: http://guldmulten.blogg.se
Sara

Ah, vilka jobbiga människor.
Klart ni ska leva som ni gör när ni mår toppen av det! Det är provocerande med allt möjligt för vissa människor, förmodligen är de inte själva nöjda med sin situation...

Friska hälsokramar från en betydligt "latare" människa som dock försöker cykla till jobbet så ofta det går :-)

2012-12-06 @ 09:44:14
Lina

Fasen vad trist att få sådana kommentarer hela tiden! Jag tycker att ni är helt grymma, härligt att kunna träna tillsammans, äta bra mat och unna sig godsaker, ett lyckat recept i mina ögon! :)

2012-12-06 @ 12:46:27
URL: http://cyklingminpassion.blogspot.com
ola

Jag har blivit tuffare o tuffare i mina svar tillbaka mot sånna där för visst finns dom överallt. När man någon gång säger att man skall äta hamburgare eller pizza så kommer kommentaren " får du äta sånt?" Är det några som kan unna sig sånt är väl dom som tränar flitigt??
Flera gubbar på jobbet som inte kan se sin egen snopp pga den stora magen tycker det bästa som finns är att sätta sig i soffan med en kall öl. Det tycker jag med men allra helst efter ett bra träningspass. De flesta tycker om att äta gott. Det gör jag med. Så att njuta av vila, sötsaker och god mat är väl okej men om man alltid gör det och aldrig pressar kroppen så blir det ju så fel. Varför skaffar sig så få insikt om hur man ökar sin livskvalitè när kroppen och välmåendet måste vara det mest centrala som finns i våra liv.
När man är frisk tänker man på så mkt annat än hälsan. När man blir sjuk tänker man bara på att bli frisk.


Nä du Malin klappa dessa individer på axeln och säg att det är dom som är förlorarna med övervikt och ohälsa.
ps. träna 5 dagar i veckan är väl inte extremt? ;-)

2012-12-07 @ 08:31:58
URL: http://cykelola.blogg.se
Malin-Charlotta

Jag tror, ofta det handlar om att de spelar ut sina egna skuldkänslor för att de innerst inne veta att motion och "god hälsa" är så mycket bättre än det liv de själva ofta lever. Eller kanske även en uns av avundsjuka? Jag fick massor av såna kommentarer förr, men nu har det lugnat sig. Ett effektivt "vapen" är annars att bolla över frågan: Jag lever så här för att jag mår bra av det, vad gör du för att må bra? Eller, när motionerade du sist?

Ärligt har jag slutat bry mig, tänker att problemet ligger hos dom. För visst är det ofta så, att det vi vägrar se hos oss själva, måste vi lägga över på någon annan.....

2012-12-07 @ 22:10:25
URL: http://malin-charlotta.blogspot.com


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0