Jordgubbar är sommar

Det blir mer och mer en matblogg än en träningsblogg :) Tanken med min blogg är visserligen en mix av träning, inredning, mat och leverne. Fokus har dock blivit på träningen även om jag har många andra intressen.
Nu när jag inte tränar lika mycket som tidigare så blir det självklart ett annat fokus.
 
Tisdagar innebär mat och dryck med granntjejerna. Denna vecka var vi hemma hos mig. En ljummen och otroligt skön kväll då vi satt ute till 23 på kvällen. Drycken för kvällen var en bubblande rosé med smak av jordgubb och vattenmelon, Blossom Hill. Jag smuttade lite för att få känna smaken. Riktigt god. Kändes lite söt och vi funderade på om den skulle vara god till mat. Enligt rekommendationer passar den till asiatisk mat. Nu blev det inte asiatisk mat utan en lax i ugn med färskpotatis som toppades med vitlöksolja, soltorkade tomater, ruccola och ost. Vinet passade mycket bra till maten.
 
Till desserten smakade den inte lika bra. Blev lite besk tillsammans med det söta. Ett mycket gott vin att dricka ljumma sommarkvällar. Kan rekommenderas! Jag sparar för att komma ihåg till nästa sommar när jag också kan dricka.
 
Till efterätt hade jag gjort en pannacottapaj.
 

Botten:

14 Digestivekex

100 g smält smör eller margarin

Fyllning:

3 dl grädde
1 dl socker
3 gelatinblad
½ l jordgubbar
200 g cream cheese

½ l jordgubbar till garnering

Blanda kexen och det smälta smöret i en matberedare. Tryck ut i en form med löstagbara kanter och ställ den svalt i kylskåpet medans fyllningen görs.

Lägg gelatinbladen i en skål med kallt vatten.

Sjud grädde och socker i en kastrull tills sockret har lösts upp. krama ur gelatinbladen och vispa ner dem i grädden. Ta kastrullen av värmen och låt svalna något.

Kör jordgubbar och creem cheesen i en matberedare. Hälles ner i grädden och rör till en slät smet. Bred smeten över pajbotten och ställ allt i kylskåpet några timmar till pajen stelnat.

Garneras med jorgubbar och avnjutes.

 
 
 
 
 
 


Kommentarer
Lina

Så himla härlig och god tradition med tisdagsträffarna! Menyn låter väldigt god! :) jordgubbar är verkligen sommar! :)

2013-06-26 @ 20:30:54
URL: http://cyklingminpassion.blogspot.com
Anki

Som Lina skriver är det ju verkligen en riktigt trevlig tradition med era tisdagsträffar. Sådant borde många fler anamma! :)



Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0