Dröm eller verklighet?

Drömde inatt att jag cyklade till jobbet imorse. Inget konstigt för det stämmer med verkligheten. Startade kl.05.30 hemifrån, 6 grader varmt. Härlig morgonstund :)
I drömmen däremot hade jag gått upp och tagit en rask promenad innan cyklingen på 45 min. Det känns lite väl överdrivet kanske? :) Jag tycker det räcker med cyklingen på 22 km så tidigt på morgonen. Så morgonpigg är jag definitivt inte! ;)
Kan säga att kroppen är lite seg så tidigt på morgonen. Kan inte skryta med nån värre hastighet. Imorse cyklade jag ikapp min arbetskamrat när jag närmade mig Kumla. Så sista biten blev lugn; cykelväg, cyklar i bredd och pratstund.

Längd: 21,57 km
Tid: 57,23 min
Medelhastighet: 22,55 km/h
Maxhastighet: 36,78 km/h

Full av energi

Rider fortfarande på vågen från lördagens event. Känner mig så full av energi och peppad att träna mer och hårdare.

Idag känns det inte alls lika farligt i kroppen. Gjorde nog gott att cykla ur benen lite igår. Jag cyklade till och från jobbet. Det blev 22 x 2 km, med start 05.30 på morgonen. Härligt! :) Morgonens tur var allt lite småjobbig, men klämde på rätt bra ändå med tanke på mina sega ben. Tänkte att hur ska det gå att cykla hemåt. Staplade fram på sega ben hela dagen på jobbet, men det gick bra!! Medvind och strålande sol. Kändes som jag flög fram :) Hade lätt kunnat cykla 2 mil till utan problem om det inte var för att jag skulle iväg till Friskis och värda. Mitt första "gå brevid-pass" på Friskis i receptionen. Det var riktigt kul!! Träffade många glada och positiva människor. Superkul!

Riktigt sugen på att träna och speciellt cykla. Nu blir det dock vila ett par dagar. Ikväll är det dammöte på golfklubben.

Foton från BBC

Fantastiska arrangörer av BBC - Blogger Boot Camp må jag säga!! En av dem var Jane som sprang runt och förevigade oss med en massa foton. Kul! Jag har lånat några, se nedan.

Här ser ni hela gänget samlade och nedanför foton på de passen jag var med på.
Först ut Spinning med Terese Alvén, därefter BBC-passet utomhus i Hagaparken med två norska militärer.

Efter lunch och föreläsning med Mela ett pass med balans, styrka och rörlighet: Functional moves med Cizzi Pihl.
Sist men inte minst ett danspass med Caroline Nilsson och avslutande styrka. Fy sjutton för benböj säger jag ;)

Trampa ur värken

Jag vet inte om det direkt hjälpte. Jag har fortfarande grymt ont i låren. Var iallafall skönt att åka ut en lugn tur i det sköna vädret. Måste ladda lite inför cykelturen till jobbet imorgon bitti. Hur ska det gå? Jag lär ju ha ännu mer träningsvärk imorgon. Har dock sagt till flera på jobbet att jag ska cykla så då kan jag ju bara inte banga. Jag kan ju inte skylla på att jag har träningsvärk. Nej det går inte. Jag ska nog visa grabbarna/gubbarna på jobbet att jag inte bangar i första taget :)

Blogger Boot Camp 09

Höll knappt att ta mig ur sängen imorse. GRYM träningsvärk. Tog en lugn promenad på förmiddagen och då kändes det nästan ok. Lite känningar här och var såklart. Nu några timmar senare är det ännu värre. Vågar inte ens föreställa mig hur det kommer kännas imorgon när jag vaknar :)  Men det var det värt alla gånger.
Har haft en superkul dag full med träning, inspiration, motivation och en hel drös med trevliga och glada tjejer. Tyvärr hann man ju inte med att prata med ens en bråkdel av dem. Synd att jag inte kunde vara kvar på kvällen och umgås. Istället körde jag bilen två timmar hem och gick på 30-årsfest.

Skönt att starta dagen med ett suveränt Spinningpass. På väg till BBC-passet kändes det lite i benen. Efter ett tufft pass med två norska militärer kändes det inte mindre i benen kan jag lova. Benböj med en person på ryggen och diverse andra övningar kändes rejält i kroppen. Efter lunch var det dags för ett styrkepass med lite balans och rörlighet. Ännu mera grymma övningar. Svetten lackade rejält, men hur kul som helst! Tänkte att sista passet blir ju lite soft med lite funkinspirerad dans. Tänkte då inte på att det skulle avslutas med hennes 17 min´s program med styrka. Ännu mera benböj.

En helt fantastisk dag!! Jag vill mera!! =)

Funkis

Var på Friskis & Svettis och skrev kontrakt ikväll, så nu har jag gått och blivit värd.
Är även sugen på att bli ledare men börjar med att lära känna organisationen lite först. Har inte heller bestämt mig för vad jag vill bli ledare i. Får fundera lite och ta tag i det till hösten istället. Lite mycket annat just nu som upptar min tid.

Idag blev det en lugn promenad med svägerskan och min fars hundar. De lyckostarna åkte till Italien idag, så jag får vara hundvakt. Nu ska jag vila upp mig lite och ladda inför lördag.

Laddar o kurerar mig

Planerna var att köra Crosstraining i Karslundsspåret ikväll och Spinning imorgon, sen vila torsdag och fredag inför lördagens Boot Camp. Tyvärr blir det inget av det. Istället blir det soffan.
Vaknade med snor i näsan. Har känt mig jättetrött idag. Är livrädd att bli sjuk, så istället stannar jag hemma och vilar.
Ett chokladsug kom plötsligt på eftermiddagen. Jag stannade till på affären och köpte mig lite nyttigt godis. Så ikväll har jag verkligen bara myst. Legat i soffan och surfat, ätit choklad och druckit te. Har även proppat i min Esperitox och Echinaforce i förebyggande syfte. Har i och för sig varit lite duktig, tvättat två tvättmaskiner. Laddar med nytvättade träningskläder inför lördagen. Blir att hoppa i säng tidigt och hoppas på att vakna pigg som en lärka imorgon onsdag.

Blogger Boot Camp

Nu börjar nedräkningen, bara 4 dagar kvar...
På lördag är det dags.

Schema Blogger Boot Camp 2009 25 april på Planet Fitness i Stockholm

09:00-09:30 Insläpp, registrering, utdelning av goodiebags

09:30-10:30 Spinning
Instruktörer: Terese Alvén

10:45-11:45 BBC (ett militärinspirerat gruppträningspass utomhus)
Instruktörer: Gunnar Øye

11:45-12:45 Lunch

12:45-13:30 Föreläsning: Kostens funktion i en tränande kropp
Föreläsare: Mela Pettersson

13:45-14:45 Functional moves (balans, styrka och rörlighet)
Instruktörer: Cizzi Pihl

15:00-16:00 5, 6, 7, 8... 17! (danspass)
Instruktörer: Caroline Nilsson

16:00-17:30 Fria aktiviteter - tillgång till pool, bubbelpool, bastu och relax.

Veckans träning - v.16

Lyckades inte komma upp i veckans mål, men inte långt ifrån. Svårt att hinna med nu när golfsäsongen har startat. Dessutom måste min kropp och speciellt hälsenorna få vila lite mellan varven. Tyvärr pallar min kropp inte mer just nu. Men summan 608 min i rörelse är ju inte fy skam, det får jag allt vara nöjd med =)
Fokus just nu ligger både på Spinning/Cykling och golf.

Golfpremiär

Idag var det golfpremiär. Spelade 18 hål på Mosjö. Riktigt härligt soligt väder. Började riktigt bra, drivern satt lika fint som i höstas. Tyvärr fick jag en rejäl svacka efter 10 hål. Endast fem timmars sömn efter gårdagens fest och en hel arbetsvecka bakom mig hade satt sina spår. Tappade koncentrationen och tålamodet. Avslutade dock med några riktigt fina slag. Tyvärr kan jag inte stoltsera med några mästerpoäng, men det var ju ack första rundan för året. Har en hel säsong framför mig. Dessutom vann jag över min golfpartner, en killkompis till mig, så sämst var jag inte.
Avslutade kvällen tilsammans med en pizza och öl hemma hos mig. Det var jag väl värd ;)

Vågar ni?

Utmana mig eller slå vad?
Mina arbetskamrater har varit på mig att jag ska börja cykla till jobbet nu när jag har ny cykel. Jag har sagt blankt nej.
Jobbar 2 mil hemifrån och börjar klockan 06.30 på morgonen. Jag är inte direkt den morgonpigga typen som glatt
hoppar upp ur sängen med ett leende klockan 05.40. Skulle jag börja senare så hade jag inte tvekat.
Körde ett dubbelpass Skivstång/Spin ikväll. Kände mig riktigt stark på spinningen. Det var då tankarna flög upp i mitt huvud. Jag kanske ändå borde cykla till jobbet, iallafall två dagar i veckan. Det borde jag väl klara. Vore ju ypperlig träning inför Halvvättern.
Så nu när jag postar detta inlägg finns det ingen återvändo. Jag bestämmer att jag ska cykla minst två ggr/vecka från och med v.19 och till och med v.23 då Halvvättern går av stapeln. Alltså minst 10 pass till och från arbetet.

Imorgon ska jag på Cocktailparty på White Arkitekter. JW skålar du med mig då och kanske är med och utmanar mig? ;)

Foto:
www.cointreau.com

Sötsaker

Har blivit väldigt mycket sötsaker i helgen. Är väldigt förtjust i godis och fika, men ibland blir det lite för mycket. Mår inte bra av att äta för mycket. Känner att kroppen inte mår bra av att äta för mycket skräp. Därför måste det bli skärpning.
Bara godis och kaffebröd på helgerna ett tag framöver.

Veckans träning - v.15

Inte så mycket att publicera veckan som gått. Inledde veckan med halsont och vila. Påsken var full med umgänge och annat så blev inte så mycket träning. Dock första löprundan på länge, inte fy skam. Av fyra dagar blev det tre dagar med morgonpromenader innan frukost. Underbart skönt. Det är det sämsta med att börja jobba tidigt i ottan, hade varit suveränt skönt med en promenad innan jobbet.

Var så otroligt skönt att springa i lördags så var tvungen att ta en tur idag med. Måste dock ta det lungt. Vågar inte springa på för hårt, så blev bara en kort tur på 3 km idag med. 3 km i Karlslundsspåret, 18:20, tempo 6:07 min/km.

Underbara ledighet

Sol i hjärta, sol i sinne. Soligt och härligt väder hela påsken.
Massor med umgänge och massor med god mat. Känns som om jag rullar fram. Minimalt med träning och maximalt med mat :) Lika bra mår jag för det. Vem kan undgå att unna sig suveränt god hemgjord mat? Inte jag iallafall. Jag är en frossare i mat, godis och hembakt :)  Bara att träna lite hårdare så kan man äta desto mera. Det är min filosofi :)

Foto: mrsmalinski

Har tillbringat hela dagen utomhus på landet. Solsveda på nästippen.
Frisk lantluft, kärlek från familj och fyrfotingarna. Ännu mer god mat.
Nöjd, trött, harmonisk efter en perfekt helg. Kommer sova sött inatt. Imorgon är en ny vecka, nya friska tag och fler träningstillfällen.

Solen strålar

Underbar påskafton. Solens strålar värmer kroppen och sinnet.
Startade dagen med en morgonpromenad med en vän innan frukost. En rask promenad på en timme.

Har haft planer på att premiärcykla i påsk. Bestämde mig dock att lugna mig lite tills de har sopat gatorna.
Det är fortfarande fullt med grus på vägar och cykelvägar. Vill inte starta min cykelkarriär med punktering.
Istället har jag provsuttit cykeln i köket och övar mig på att lossa skorna från pedalerna. Känns som om jag
vill vara mer säker på den biten innan jag ger mig ut i trafiken.

Nyss hemkommen från mitt första löppass på två år. Tog cykeln (min vanliga) och värmde upp mig och
sen blev det ett lugnt 3 km-pass i Karlslundsskogen. Därefter nedvarvning på cykel på väg hem.
Underbart skönt!

Cykel, uppvärmning, 10 min
Löpning, lungt pass, 3 km, 19:06, 6:21 min/km
Cykel, nedvarvning, 10 min

Dags att svida om från sportkläderna till finkläderna. Påskfika med tjocka släkten, därefter påskknytis med sötaste vännerna.

Glad Påsk!

Hade tänkt att påsken skulle vara fylld av träning. Inser nu att så kommer det inte bli. Det kommer inte hinnas med.
Fokus kommer ligga i umgänge och god mat. Det är ju inte fy skam det heller.
Började iallafall ledigheten med en morgonpromenad med syster, därefter fukost tillsammans med nybakta och
färska frallor. Bortbjuden idag på mat, imorgon på fika och därefter påskfest och på söndag middag.

Glad Påsk på er!

Veckans träning - v.14

Klarade inte mitt ökade mål för kategorin Träning denna vecka. Ett medvetet val då jag kände mig sliten och valde att ta långledigt över helgen. Ägnade istället helgen till umgänge med mina nära och kära. Middag med familjen, shopping med vännerna, vinkväll med vännerna och efterföljande festligheter och kalas med mat och tårta.

Vitaminer

Ikväll blev det en smoothie med ananas, mango, kiwi, hallon, jordgubbar och vaniljyoghurt. Igår kväll blev det en fruktsallad med samma bär och frukter. Laddar med vitaminer för att bli frisk till påsk. Har lite svårt att sitta still och vila när det är underbart vårväder ute. Det liksom spritter i benen.
Satt utomhus och fikade med kaffe och morotskaka hos far & fru efter jobbet. Underbart skönt!
Efter det blev det en skön promenad med en vän. Sol och vårkänslor. Underbart!

Typisk måndagmorgon

Måndag idag. En ny vecka med nya möjligheter. Trodde jag.
Dagen började inte alls så bra på flera plan. Bland annat så vaknar jag med halsont och snor i näsan. Kändes ju helt onödigt. Tänkte gå iväg på ett Box-pass ikväll med en kille från jobbet. Köra skiten ur honom =)  Måste tyvärr avboka det, känner mig inte pigg  :(  Har haft tre vilodagar, fre - sön. Sköna välbehövliga vilodagar. Nu var jag dock jätteladdad och sugen på att träna. Så typiskt att jag inte känner mig pigg. Får se till att kurera mig så jag förhoppningsvis är pigg och fit for fight under påskledigheten. Kommer bli mycket umgänge med nära och kära under påskledigheten men tänkte även försöka få in ett flertal träningspass, bla cykelpass under helgen.

Utflykt

Idag har vi varit på utflykt, jag och fyra tjejkompisar. Vi tog bilen till Vingåker för att shoppa lite.
Hittade bla två cykeltröjor. Nu är det bara ett par byxor och ett par glasögon som saknas, sedan är jag fullutrustad.
Laddad som tusan att åka ut och cykla i det fina vårvädret. Måste leta upp några bra och lämpliga sträckor.

Kvällens dubbelpass

Ännu ett dubbelpass avklarat denna vecka. Lika bra att köra två pass då jag ska lägga in fler vilodagar.
Första passet var ett Spinning Medel. Kände mig en aning piggare i benen.
Snittpulsen låg på 74% (158 slag) och maxpulsen på 83% (171 slag).
Jag snuddade nog maxpulsen nästan hela sista låten, en låt med Volbeat. Det spred sig en varm känsla i hela min kropp, en varm och glädjande känsla men samtidigt väldigt sorglig. Kunde inte låta bli att sätta på Volbeat-skivan när jag kom hem. Lyssnar just nu på Mabellene I Hofteholder och många minnen dyker upp i huvudet, glädje, värme, skratt, ömhet, kärlek men tyvärr också tårar och sorg.

Det andra passet var en ny upplevelse, Afro dans. Många sköna rörelser måste jag säga. Kunde dock inte köra barfota som de andra. Det kändes bättre att ha skor på sig och lättare att ta i. Lite lungt för min del kan jag tycka, vill gärna ha lite tuffare pass. Ändå skönt efter en timmes spinning.
Jag är nöjd med kvällens upplägg trots härligt vårväder utomhus. Snart blir det att ta en premiärtur på cykeln istället för att gå in på gymmet.

Summering Mars

Mitt mål för Mars var minst 160 min Träning per vecka. V.12 och 13 klarade jag det med råge. V.10 och 11 kan jag bortse från, då fanns det annat att fokusera på.
Eftersom jag lagt i en ytterligare växel får jag nästan ta ett större kliv när jag sätter mål för April.
Målet ökar från 160 till 200 min Träning per vecka.

Igår tog jag en välförjänt vilodag. Cyklade upp på stan i det fina vädret och strosade runt lite och köpte hem lite vårblommor. Ska ta tag i min lägenhet och göra det lite vårfint hemma, vilket är välbehövligt efter tre veckor i träda.
Senare på kvällen tog jag en promenad hem till bror med familj och mumsade choklad och mös med brorsdottern.
Vårväder, umgänge och choklad är bra mental träning för själen.

Kvällens dubbelpass

Känner mig lite sliten i kroppen. Har lagt i ett par växlar gällande min träning och det känns. På en inte så stabil kropp från början kan det vara lite vanskligt att köra igång så hårt. Vet av erfarenhet att det är väldigt viktigt att lyssna på kroppen så det tror jag allt att jag är bra på att göra. Därför kommer jag lägga in flera vilodagar denna vecka. Nu har jag kommit igång rejält med min träning så nu får inget stoppa det!

Tisdagkvällen bjöd på ett dubbelpass. Först blev det Spinning Medel 70.
Kände mig sliten i kroppen redan innan passet. Därför tog jag det väldigt lungt.
Snittpulsen låg endast på 64% (145 slag) och maxpuls som jag kom upp i endast 77% (163 slag).
Efter Spinningen körde jag ett Yoga-pass på en timme. Väldigt välbehövligt då jag känner mig väldigt stel och spänd. Måste nog se till att köra ett Yoga-pass i veckan och några pass med Mental träning/avslappning för att komma i balans.