En solig lördag

Efter en vecka med regn och rusk fick äntligen min pärla komma ut och rastas lite. Kl.10 kom Sara förbi för att ta sällskap med mig ut på en cykeltur. Det var väldigt varmt redan då. Min tanke for genast iväg till Stockholm och de tappra marathonlöparna i värmen. Blev inte så lång tur idag, "bara" 5,6 mil. Inte att förglömma en tur upp i Ånnabodabacken, en väldigt brant backe, och då med betoning på BRANT. Oj vad jag flåsade och pulsen skenade iväg direkt. Usch så otränad jag känner mig i detta läget. Backträning säger jag bara, skulle behövas. Vi fick push av en kille i backen som skrek på oss när vi stannade och vilade: - Upp på cyklarna tjejer, här ska inte vilas inte. På väg ner så skriker han: - Upp i backen igen. Vi behövde nog lite push i det läget, det var varmt och grymt jobbigt.

Hem och ta en snabb dusch och äta nåt lätt. Blev en snabb sallad på fullkornsbulgur, kycklingfilé, jordgubbar, avokado och pumpafrön. Sedan ombyte till golfdressen.
Spelade 9 hål på Mosjö med min golfpolare Johan. Det gick sådär. Skojade med att jag var iallafall jämn, fick ihop 8 slag på många par 4 hål. Lyckades få ihop 9 p, vilket inte alls var godkänt. Kul var det iallafall och det var väl huvudsaken.

Hem efter golfen och duscha och byta om och raskt vidare på picknick med tjejkompisarna. Underbart väder och underbar kväll! God mat och trevligt sällskap, en bra avslutning på en solig och skön lördag.

Sist men inte minst har jag följt Stockhom marathon, iallafall en speciell person via sms. Han fick sluttiden 3:13:20. Imponerad! Starkt jobbat grabben!!

Dagens kommentar

Var en sväng på stan idag efter jobbet. Gick in på Levi´s Store och provade jeans i tight modell.
Fick knappt upp jeansen över mina vader och när jag väl fått på mig dem satt de väldigt tight.
När han i butiken frågade mig hur det gick sa jag att jag skulle behöva gå ner ett par kilo om jeansen
skulle passa. Kommentaren från honom var:
- Du kanske skulle börja träna.

Först log jag bara sen började jag skratta och sa att det kanske jag borde göra.
Haha....skrattar lite åt det fortfarande och tänker att nog borde jag börja träna, hittills denna vecka har jag ju
"bara" tränat 4 pass =)  ;)

Stockholm Marathon

Det är många som ska springa Stockholm Marathon. Många bloggare som jag följer som skall springa.
Skulle mer än gärna åka och kolla på loppet. Sitta på en filt i det fina vädret och se alla löparfantaster susa förbi.
Jag får istället följa loppet hemifrån eller förhoppningsvis på min cykel eller på golfbanan via sms.

Är mäkta imponerad av alla som skall ställa upp. Riktigt tappert att genomföra ett marathon må jag säga.
Lycka till alla som skall springa på lördag!

2 x Spinning

Nu skiner solen. Nu startar helgens fina väder. Oj vad skönt det ska bli med värme och sol.
Tidigare idag har det dessvärre inte varit lika fint. Grått och regn mest hela dagen.
Detta gjorde att jag även idag bytte ut kvällens tänkta cykelpass mot Spinning.
Istället för det planerade passet utomhus på 105 min blev det 110 min Spinning.

Pass 1. Spinning Medel 55 min
Medelpuls: 146
Maxpuls: 158

Pass 2. Spinning Intensiv 55 min
Medelpuls: 155
Maxpuls: 173

För övrigt är jag sjukt hungrig mest hela tiden. Vågens visare rör sig uppåt för varje dag. Är det muskler eller är det överflöd av mat som omvandlar sig till fett? Vet inte om jag äter fel. Får jag inte i mig tillräckligt bra mat för min träning eftersom jag är så hungrig? Det känns som om det inte finns nåt stopp i mig.

Fotboll

Ikväll blev det fotbollsmatch, ÖSK - Brommapojkarna. En jämn match som tyvärr slutade oavgjort (2-2).
Hade hoppats på en trepoängare. Det var iallafall en kanonkväll. Underbart väder, god mat och trevligt sällskap.
Jag ensam med en massa killar ;)  Min tanke att jag skulle vara nyttig i veckan började dock inte så bra, om inte öl, chips och nötter är nyttigt? ;)  Fick dessutom en snygg matchtröja att ta med mig hem.

Veckans träning - v.21

Riktigt nöjd med veckan som gått. Lyckades få ihop som planerat 3 cykelpass, 1 löppass, 1 golfrunda och 1 yogapass. En optimal vecka. Var dock väldigt seg på löppasset igår. Kändes i kroppen att jag ansträngt mig lite extra dagen innan. Var ändå skönt att komma ut en sväng i spåret även om det var tungt. Hade för övrigt en väldigt skön söndag. En båttur på Vättern på 2,5 h med kaffe och smörgåstårta. Efter det solgassande i min fars trädgård med mer kaffe och hembakt rabarberpaj. Efter en helg med mycket mat och godsaker ska jag försöka skärpa mig i veckan, det måste bli minimalt med fika och godis känner jag.

Dagens långpass

Dagens långpass är avklarat. Det blev 97 km.
Lungt tempo i fin natur och trevligt sällskap av två tjejer som ska köra Halvvättern om två veckor.
Sträckan blev: Garphyttan - Lannafors - Fjugesta - Kumla - Almbro - Hidingsta - Ormesta.
En paus i Fjugesta och en utanför Kumla hos min far där det bjöds på choklad och hallonsaft.
Kalasfint väder även om det var lite omväxlande med stekande sol och mörka moln så klarade vi oss bra med bara en kort sekvens med regnskurar. Lite felkörning inne i Vintrosa vilket ledde till förvirring i min hjärna så jag råkade vurpa lite lätt, men klarade mig med bara små lätta skrapsår så ingen fara på taket.
Känner mig riktigt nöjd med dagen. Nu är jag vrålhungrig!!

Laddar inför cykeltur

Har precis ätit en god frukost. Känner mig hyfsat pigg idag trots lite snor i näsan och magkatarr.
Idag är det planerat att cykla en längre tur på förmiddagen med två andra tjejer som ska cykla Halvvättern.
Första tanken var att cykla 9 mil. Dock har det reviderats då den ena tjejen bara varit ute och cyklat en gång och den andra ingen alls. De tyckte att det räckte med 6-7 mil. Så vi får se vad det blir. Cykling blir det iallafall!!

Grillning

Det blev regn på fredagen enligt prognosen. Golfen blev inställd vilket kanske var lika bra efter torsdagens usla runda. Slog i fem bollar i vattnet och streckade minst lika många hål.
Istället blev det en tur på stan med presentshopping och lunch med bror och familj. Bra mycket trevligare.
Mellan regnskurarna tittade solen fram och jag tycker fredagen ändå bjöd på hyfsat bra väder.
Till kvällen blev det grillning med vännerna. Mycket gott och trevligt! Dock åkte jag hem tidigt. Taxin min ville åka hem så jag tyckte det var lika bra att följa med då jag ville vara pigg inför lördagens cykeltur. Dessutom bråkar en magkatarr just nu :(

Långhelg

Fyra dagars ledighet. Fyra dagar fyllda med roliga aktiviteter. Känns riktigt bra!
Det enda som ser mindre bra ut just nu är vädret. Hoppas det hinner ändra sig. Fredagens golfrunda kanske blir inställd men inte lär grillningen på kvällen bli det trots vädret, även om det vore bra mycket trevligare med sol och uppehåll. Är positiv och tror prognosen hinner ändra sig. Sol och värme hela helgen tack!
Imorgon är det kulturrunda i Tysslingen med söta vännerna. Golf på eftermiddagen.
Fredag golf och grillning på kvällen.
Lördag långpass på cykel och umgänge på kvällen.
Söndag båttur på Vättern med tjocka släkten.

Hoppas ni får en skön ledighet!

Sötsugen

Är inne i ett bad-flow gällande mat. Är ständigt hungrig och sötsugen. Har stort sug efter choklad och bullar just nu vilket inte är så bra. Jag var så nära att köpa mig en chokladkaka idag när jag gick in i affären efter kvällens yoga-pass. Otroligt nog så köpte jag ingen choklad utan lade ner lite frukt och nötter i korgen istället. Så nu har jag suttit och knaprat på mandlar, hasselnötter och physalis. Vet inte om jag ska erkänna att jag stoppade i mig 10 st biscotti´s med choklad innan yogan. Så ni kan bespara er kommentarer om att jag var duktig =) ;)

Startbevis - Halvvättern

Idag har det kommit, startbeviset för Halvvättern. Det är bara 19 dagar kvar...

Veckans träning - v.20

Denna vecka fick jag ihop de planerade tre cykelpassen. Dock var ett av passen ett Spin-pass eftersom jag var lite rädd för regn pga mörka moln på himlen. Jag föredrar att cykla inomhus när det regnar vilket jag även väljer ikväll.

Blev inspirerad av helgens Göteborgsvarv att börja springa mer. Kommer dock satsa på ett pass per vecka till att börja med. Vill vara snäll mot mina hälsenor och börja försiktigt. Cykeln är även i fokus några veckor till.

Göteborgsvarvet

Lördagen tillbringades i Göteborg. Åkte tidigt på lördagmorgonen och anlände i god tid innan starten av Göteborgsvarvet.
53.000 människor som skulle springa på Göteborgs gator. (nu var det dock "bara" 41.000 som startade).
Hade en fantastisk dag med solsken och trevligt sällskap. Grymt impad av min löpare som vi hejade på så gott vi kunde i folkmyllret. Han kom in på tiden 1.28.43. Bra jobbat!!

Har seriösa funderingar på att springa nästa år. Blev grymt sugen. Någon som vill hänga på?

Strålande avslut

Strålande avslut på jobbveckan.
Hade med mig löparkläderna till jobbet och drog direkt till Karlslundsspåret när jobbet var slut för veckan. Gubbarna på jobbet frågade om jag skulle springa hem (22 km). Nej sa jag det är lite väl långt. Tyvärr är jag inte så tränad gällande löpning som de som ska springa 21 km imorgon på Göteborgsvarvet.

Strålande solsken, underbar terräng och miljö sprang jag på i lungt tempo. Mitt femte löppass detta året. Kändes skönt att vara utomhus. Alldeles för skönt för att bara springa 5 km som var min tanke. Om jag tar det lungt tänkte jag att då borde jag orka springa lite längre. Visst gjorde jag det. Vill man så kan man!!
Det blev en lugn, skön och alldeles underbar löptur på 8 km som tog 49 min. Ett lagom tempo för en nybörjarlöpare som mig.

Imorgon bär det av till Göteborg och Göteborgsvarvet. Ska dock inte springa utan följer bara med som hejarklack. Det ska bli riktigt skoj! Trevlig helg på er alla!

Arg

Ja det är roligt att cykla!!!
Men det finns en baksida. Byta slang och pumpa däck. Har nu haft av två ventiler denna vecka. Inser att jag gjort fel, tror jag iaf när jag försöker hitta på nätet hur man ska göra för att pumpa en cykel. Trodde inte det skulle vara så svårt? :)
Man får ju dessutom pumpa som en idiot för att få i luft....men det kanske beror på att jag gjort fel?? :)
Ja jag är novis när det gäller racercyklar men snart så är jag expert. Jag lär mig den hårda vägen =)

Varför ska det vara enkelt? ;)

Lägre puls

Vet inte om jag bara är lite trött. Denna vecka har inte träningen varit på topp.
Körde ett Spinning Puls-pass i måndags. Hade fullt upp att hänga med i de olika pulshöjningarna och låg i underkant i de pulszoner man skulle ligga i. Kände mig trött och kraftlös.
Igår var det samma sak när jag var ute och cyklade. Det blev en runda på cykel igår kväll på 44 km. Vanligtvis trycker jag på och kör lite fartlek på cykelpassen. Igår orkade inte benen pumpa på alls. Jag kände mig seg. Min medelpuls låg på 145 slag och max på 166 slag. Brukar ligga på medel: ca 150 och max ca 178 slag.
Helt ok att ligga i pulszon 2 och snudda in i pulszon 3 på ett pass på 1:45 h. Inga fel heller att köra ett lågintensivt pass. Då får ju min kropp chans att återhämta sig mellan de tuffare passen.

Det har inte blivit någon cykel till jobbet denna vecka heller. Igår var det planerat att cykla. Gick dessvärre inte så bra för mig i tisdagskväll när jag skulle pumpa däcket på cykeln. Jag hade av ventilen (ja väldigt klumpigt :) och orkade inte byta slang. Klockan var redan mycket och insåg faktum att det var lika bra att strunta i det och gå och lägga sig istället. Bekväm som jag var lämnade jag in däcket för slangbyte på cykelaffären igår. Måste ta tag i att lära mig byta slang på ett smidigt sätt. Det går ju inte att ringa någon när man är ute på vägen och cyklar och får punktering. Eller ja går o går... :)
Nä jag ska lära mig det! :)
Ska satsa på att cykla till jobbet på fredag.

Transport av cykel

Det kostar på att ligga på topp :)
Sport är inte gratis. Nyligen nyinköpt cykel vilket medför diverse andra prylar som måste inhandlas.
Klickade lite igår och beställde cykelställ att transportera cykeln på taket. Ett snyggt ställ från Thule blev det.
Vill ju inte smutsa ner min pärla :) Monterad på taket slipper den bli smutsig av vägdamm, smuts och grus.

Foto: Thule

Veckans träning - v.19

Mitt fokus ska just nu ligga på cykling. Minst 3 pass/vecka till Halvvättern. Denna vecka blev det dock bara 2 pass. Kompletterade dock med ett Crosstrainingpass med löpning som tyngdpunkt. Med två dagar golf dessutom blev det svårt att hinna med mer. Jag är nöjd ändå. Nu är det en ny vecka och nya möjligheter :)

Helgen

Fokus i helgen har legat på golf. En golfrunda i fredags. Tanken var att spela 18 hål på Mosjö. Vi fick dock bryta efter 9 hål. Regn och storm gjorde att vi inte ville fortsätta. Dygnsura blev vi trots regnbyxor och paraply. Nej så pass inbiten golfare är jag inte så att jag spelar när det öser ner. Nej tack gärna sol och trevligt sällskap :)
Lördagen blev bättre. Även om det inte blev sol och utlovade 20 grader, var det en toppendag iallafall. 2 timmar träning med GolfPro och tio styckna tjejer, avslutade med spel på banan, 9 hål. Mellan träningen och spelet avnjöt vi en brunch på nya och fina restaurangen på Örebro GK.

Avslutade golfhelgen med födelsedagstårta och en cykeltur. En toppenhelg!
Cykelpasset var sträckan: 38km, maxhastighet: 44,6km/h, medelhastighet: 26,7km/h.

Cykelfrälst

Det är så roligt att cykla!!!
Sådan skön känsla, sådan frihet. Att bara rulla fram i hög fart i nedförsbackarna och pumpa på i uppförsbackarna i fin natur. Underbart!! Nu förstår jag Lina´s kärlek till cykling!

Var och besökte en av de sötaste bebisarna jag sett ikväll. En gammal kär vän har fått en söt liten son. Snart två veckor gammal. Underbart söt och gullig!!
Efter bebismys och fika med sötaste vännerna var det bara att åka hem och svida om för cykling. Fick sällskap ikväll med en för kvällen ny cykelägare. Han verkade lika nöjd som jag med att cykla. Riktigt skönt!! Det lär bli fler ggr!!

Kvällens pass blev 38 km långt. Tid: 1.22.50. Medelhastighet: 25,73 km/h, Maxhastighet: 43,32 km/h.

Hittade detta träningsprogram på www.cykla.se i maj inför Halvvättern. Tänkte ha det som stöd för min träning i maj. Nu är det bara att hårdköra, inte länge kvar nu till loppet.

Crosstraining

Tisdagskvällens pass blev Crosstraining i Karlslundsspåret med Friskis & Svettis.
Känner av att jag inte sprungit knappt något sista två åren. Kändes tungt. Dessutom hade jag ont i baksida lår, ischiaskänningar som stålade ut i hela låret så hade ingen direkt kraft i högerbenet. Men kämpade på såklart ändå och jobbigt var det och KUL!

Passets upplägg:
Uppvärmning - jogg i spåret ca 2 km med avslutande tänjning
Intervaller + Styrka - Löpning i 3 min x 4, mellan intervallerna olika styrkeövningar som armhävningar, situps, dips, plankan, axelpress
Löpning - 2 km löpning i spåret
Backintervall - 3 ggr uppför en backe så fort man kunde
Löpning - lätt löpning till grusgropen
Grusgropen - jogga nedför och sen springa uppför i en brant grusgrop
Nedvarvning + Stretch
Totat 90 min

Fick tyvärr hoppa över grusgropen vilket kändes tungt. Alldeles för ont i låret och hälsenorna kändes ömma så tyckte de redan fått sitt. Hoppas på att kunna köra hårdare och med grusgropen nästa gång.

Nu måste löpningen komma in i mitt liv igen och benpiporna härdas!! Grymt taggad att bli tränad för löpning. Har lite att jobba på där men jag gillar utmaningar :)

Favoritte just nu

I våra Goodiebags från BBC låg det två sorter av Friggs nya ekologiska te ECO CHIC.

Dessa två är just nu mina favoriter hemma, Vanilla Rhubarb & Green Chai

Vanilla Rhubarb - ekologiskt rooiboste, fruktigt och sött med rabarber, jordgubbar, vanilj och grädde

Green Chai - ekologiskt grönt te, milt men kryddigt med nejlika, kanel och kardemumma.

Foto: Friggs

Andersson eller Hansson?

Loggade in på Mina Sidor på Vätternrundans hemsida.
Där kan man lägga in sina träningstillfällen i en träningskalender och se sin utveckling. Du kan antingen välja att vara en Svensson, Andersson eller Hansson. Frågan är om jag är en Andersson eller Hansson? I år kanske det lutar mer åt Andersson i träningsväg.

Andersson vill ha kontroll. Hon/han är noga med förberedelserna, räknar på hur lång tid det skall ta runt, vilken snitthastighet som gäller, hur långa stoppen i depåerna skall vara för att köra på den beräknade tiden. Andersson kör varken snabbt eller långsamt men vill klara det uppsatta målet utan att knäcka sig.

Så här bör en Andersson träna till Halvvättern: (ca 90 mil)
V18-22
11 mil/vecka i genomsnitt. Lite mindre de första och lite mera de sista veckorna. Ex. 2 mil tisdag, 3 mil torsdag och 6 mil på lördag. Generellt skall farten vara ganska lugn men lägg in naturliga tempohöjningar lite oftare nu. På helgerna vecka 20 och 21 kör du ett längre pass på ca. 10 mil. Ett par korta lugna pass vecka 22.

Hansson gillar farten, cykeldatorn och sin italienska cykel. Han/hon är ofta vältränad, har bra självförtroende, tävlingsinstinkt och tycker att det är viktigt med en bra tid. På grund av sin tävlingsinstinkt och sitt goda självförtroende så är Hansson den av de tre som löper störst risk att få problem med att krokna.

Så här bör en Hansson träna till Halvvättern: (ca 150 mil)
V18-22
17 mil/vecka i genomsnitt. Mindre de första veckorna och mera de sista. Ett par korta lugna pass vecka 22.Ex. 3 mil tisdag, 3 mil torsdag och 6 mil på lördag. Veckorna 20 och 21 kör du långpass på upp emot 10 mil.

Dagens cykelpass

Jag har dålig koll på bra cykelrundor runt stan. Sträckan Örebro-Kumla börjar jag kunna. Lite trist att åka fram och tillbaka samma sträcka, sedan är den ganska så flack. Perfekt väg till och från jobbet, men som helgrunda vill jag gärna ha några längre rundor och gärna rundslingor.
Frågade min systers sambo igår om tips på bra vägar. Eftersom han hade svårt att förklara tyckte jag det var bättre att han visade mig. Så drog med han ut på en runda idag på 39 km. Lite lagom kortpass. Trevliga vägar och trevlig omgivning. Vätskepaus vid halva sträckan vid en kyrka.

Sträcka: 39,31 km
Total tid: 1:32
Medelhastighet: 25,41 km/h
Maxhastighet: 43,32 km/h

Medelhastigheten blir lite missvisande som vanligt då jag nollställer cykeldatorn redan hemma. Uppvärmning o nedvarvning mitt inne i centrala Örebro vilket drar ner medelhastigheten rejält.

Veckans träning - v.18

Det blev ingen summering för förra veckans träning. Lyckades iallafall få ihop 372 min träning för vecka 17 trots att koncentrationen av träningen låg endast på en och samma dag. Så det är ju inte så illa.

Denna vecka har det gått lite bättre. Kroppen har varit piggare. Dock har jag haft känningar i näsan. Har funderingar på om jag är överkänslig mot pollen.
Veckan som gått har koncentration legat på cykling landsväg. Det är så roligt!!

Morgonstund har guld i mun

Söndagmorgon. Känner mig pigg och fräsch. Undrar hur många som ligger hemma i sängen nu med huvudvärk och kanske lite ågren över vad som hände igår kväll? Säkerligen en hel del. Det var rätt så öde uppe på stan idag vid 9-tiden.
Var tvungen att hämta min cykel som jag övergav igår kväll till förmån för skjuts med bil. Kändes tryggare att bli hemskjutsad en lördagkväll med bil efter ett par våldtäkter veckan som gått i närheten av där jag bor. Dessutom var jag ju tvungen att gå och hämta den idag vilket medförde att jag kom ut och gick en promenad.

Passade på att prova min nya stegräknare från Silva.
Blev en kort promenad på 30 min.
Antal Steg: 4330
Antal Cal: 85,9
Ska ha på mig stegräknaren idag och se hur många steg jag kommer upp i. Rekommenderat antal steg är