Yasuragi

Tre relativt softa dagar hade jag förra veckan. Två och en halv dag tillbringades i huvudstaden, ja Stockholm alltså.
Nästan två dagar tillsammans med tjejer från vårt kvinnliga nätverk på företaget. Besök på huvudkontoret och en träff med styrgruppen, därefter ett studiebesök på en arbetsplats. Mycket intressant att höra andra kvinnor i vårt mansdominerade företag. Ibland undrar jag om vi fortfarande lever på stenåldern. Att det fortfarande 2011 kan vara ett problem att vara tjej i arbetslivet. Det är därför vårt kvinnliga nätverk finns, för att det är inte lika lätt för oss tjejer. Det finns till för att vi ska kunna växa och få samma chans som våra manliga kollegor. Ett bra nätverk men om det inte skulle vara några problem ute i livet skulle det egentligen inte behövas. Undra vilket år världen kommer bli jämställd?

Kvällen och dag 2 tillbringades på Yasuragi på Hasseludden. Hört så mycket gott om stället. Det var ett skönt dygn som tillbringades på det japanska Spa-hotellet. Gick runt från första till sista stund i badrock och tofflor. Mycket avslappnade kan jag lova. Tror nästan det var det skönaste. Inte behöva bry sig om klädsel eller hur man ser ut. Äta middag i badrock på restaurang var en ny upplevelse. Avsmakningsmeny bestod middagen av. Fisk, fisk och lite biff. Jättesköna varma bassänger ute i det fria. Japanska tvagningsmetoder i duschrummet. Annars mest bara vara. Hade varit väldigt passande med en behandling, en skön massage eller så. Annars kan jag tycka att Spa är lite överreklamerat. Jätteskönt verkligen, fint ställe verkligen, god mat verkligen, avslappnade verkligen. Men skulle jag betala av mina egna pengar vet jag inte om jag tycker att det är värt pengarna. Åker hellre ut i skogen och vandrar och sen tar en fika vid en sjö. Det är väldigt avslappnande och gratis dessutom.

Toppade det hela med att besöka underbara vänner i staden innan jag åkte hem morgonen därefter.
Nu efter flera dagars vila är jag sugen på rörelse. Så ledsen att jag inte kan vara med på MTB-träningen ikväll. Så sugen att testa mina nya Spd. Friskis höstschema börjar och jag börjar leda mitt höstterminpass i Spinning, men det är kul det med! :)

Foto: yasuragi.se

Dags för skrapsår

För några veckor sedan tyckte jag det verkade helt idiotiskt och livsfarligt att ha Spd på MTB som man skall cykla med i skogen. Nu har jag strukit över idiotiskt men håller nog fast vid att det allt kan vara lite livsfarligt ändå. Kan dock säga att det inte alls är så himla säkert utan heller. Fötter och ben far åt alla håll och man har inget bra fotfäste när man far över stock och sten. Ännu är de inte monterade så får se när premiärpasset blir. Rekommenderad av Ola att inte köra i Markaspåret iallafall så jag tror det får bli nåt lite slätare underlag till att börja med. Asfalt kanske? ;)

Imorgon är det löpintervaller med klubben sen blir det flera dagar vila. Malin ska lyxa till det och åka på japanskt SPA, Yasuragi i Stockholm.

Musiken flödar

En riktig musikhelg.
Igår kväll satt jag på övervåningen vid datorn med ett par hörlurar. Sambon satt där nere likadant.
Imorse var jag på Friskis i två timmar och cyklade igenom en hel hög med låtar. Dags att byta ut lite av musiken i mitt Spinningpass till höstterminen. Ikväll när älsklingen har spelning ska jag sitta i Mixmeister och mixa musik. Innan dess ska jag bara välja ut vilka låtar jag ska ha. Inte det lättaste.

Hörlurar från Urbanears

Blodomloppet 2011

Igår var det Blodomloppet i Örebro.
Sista veckan har jag haft en positiv känsla inför löpningen och loppet. De få gånger jag sprungit sista månaden har jag inte haft ont. Visserligen har det bara varit kortare sträckor på 5-7 km.
Varit lite täppt i näsan hela veckan. Orolig för att en förkylning ska bryta ut. Ville inte missa detta lopp, speciellt inte eftersom jag dragit ihop 4 st lag på jobbet och kändes inte bra om jag skulle behöva stå vid sidan och titta.

Lite täppt näsa och grym huvudvärk kom jag till start med fortfarande en positiv känsla. Jag och min vän Sara som är min trogna löparkompis skulle starta och försöka springa ihop. Målsättningen var att ta ettt PB och då helst springa under 52 min.

Oj vad trångt det var i starten så fick gå första biten. Tog ett bra tag innan det släppte. Som vanligt borde vi ställt oss längre fram. Där nedvärderar man sig själv och vill sig inte tro att man platsar där framme.
Tog en bra stund innan vi kom in i nåt bra tempo. Första kilometrarna gick för långsamt. Kände att det var svårt att ta igen. Alldeles för dåligt löptränad. Innan 7 km markeringen kom började jag känna av min höft så sista 3 km var det ännu svårare att trycka ifrån.
Det blev inget PB. Tiden slutade på 53.02.

Min svaghet är att inte se det positiva. Höga krav på mig själv och jämförelse med andra. Varför kan jag inte se det på det viset att jag knappt kunnat springa på flera månader och igår klarade jag faktiskt av att springa 10 km utan att behöva bryta pga smärta. Om jag ser vilken tid jag sprang på 2009: 59.48 borde jag vara grymt nöjd. Men jag är det inte. Däremot grymt taggad på att bli bättre som löpare. Jag vill kunna sväva fram på asfalten eller i spåret.

Bevis

Snälla Ola filmade precis när det gick som bäst och jag var tvungen att gå en bit. Fast å andra sidan var jag inte ensam om att gå. Peter däremot han var tapper och cyklade på. Impad av älsklingen. Han är duktig. Inte bara på löpning och en hel del annat utan även MTB. Jag har en grym karl :)

Ni kan se Peter i vitt och mig i svart (jag är den som är näst sist på filmen)(Peter bra mycket längre fram).

Kolla in här...

Idag har jag grym träningsvärk i armar, rygg och lår. Idag fick det bli ett Spinpass för att trampa ur benen lite.
Imorgon är det vila. Måste bygga nytt pass. Så tips på låtar mottages gärna! Gärna nån tung bra låt som passar i backe efterlyses.

En bra måndag

Tack Ola för en supermåndag! Sambon och jag följde med Almby IK på deras måndagsträning igår.

Väderprognosen sa regn, men det var varmt och uppehåll när vi begav oss. Solskenscyklist som jag vanligtvis är på racern funkar inte att vara på MTB. Efter halva rundan kom regnet. Halva jag var dränkt av vatten och lera. Men vad gör väl det? Inte det minsta. Det känns som det hör till. Är inte direkt rädd för lite skit under naglarna.
Ca 35 cyklister cyklar ut från stan tillsammans. Sen har jag ingen aning om vart vi är. I skogen någonstans norr om Örebro. Som tur var tog jag på mig gps:en så jag vet var vi var :)

Blev en utmaning på blöta stenar och rötter utan spd-pedaler och nybörjare som jag är. Kan bara säga att det var GRYMT skoj!! Racern släng dig i väggen. MTB rocks!
Frågan är dock hur trött man kan bli? Ca 2 timmars körning på cykeln. Helt slut efter dusch och mat. Framförallt i rygg och huvud.

Äntligen helg

Eller inte... Nu är det måndag och grått och trist ute.
Lägger upp en bild som är "äntligen helg" för att suga lite mer på helgkaramellen.
I fredags när jag kom hem efter jobbet var det sol och skönt. Vad passar inte bättre då än att
fika med sambon och njuta av ledighet. Fick dessutom oväntat besök. Trevligt! Bara att sätta på mer kaffe.

I lördags var det dags för stafett, Stripastafetten. Riktig trevlig tävling. 3 x 6 km. Riktigt jobbig bana med
en lång lång uppförsbacke på asfalt i stekande sol, därefter ner och in i elljusspåret som började med en uppförsbacke. Hittade inte riktigt viljan och krafterna helt så är inte nöjd med mitt resultat.
5,7 km på tiden 29:05.
Vårt damlag kom sist i tävlingen vilket inte var helt oväntat då alla som är med är i en högre klass än oss. Sporrar dock oss att bli bättre. Kul avslutning med en fikapåse till alla lag med kexchoklad, bullar, dricka, banan och glass. Dessutom bjöd de på kallskuret och potatissallad. Riktig trevlig dag med 8 st AIK-lag.

Premiärtur

Bara en massa inlägg om den där "jädrarns" nya cykeln :)
För personer som inte känner mig kan man tro om man läser min blogg att allt handlar om träning och cyklar. Att mitt liv består endast av det. Så är det inte. Visserligen lägger jag och min sambo ner mycket tid på träning men det finns mycket annat i livet som vi uppskattar.
Vårt nya fina hem, inredning och design, kläder, god mat och dryck är andra intressen jag har. Dessvärre har det inte ägnats så mycket tid åt det i min blogg. Varför vet jag inte. Eller det är väl brist på tid att göra inlägg som gör det skulle jag tro. Inlägg om träning går oftast fortare. Inredning, mat m.m. krävs lite mer snygga foton osv.

Igår hämtade vi våra nya cyklar. Efter att ha ätit mat, klippt gräsmattan och städat hela huset åkte vi ut på en tur trots att det snart skulle börja skymma. Kunde ju inte låta bli att testa de nya underverken.
5 min cykling bort till Markaspåret och deras MTB-slinga. Helt underbart att ha så nära till skogen och naturen men ändå inte bo så långt ifrån stan. Känns helt perfekt.
Provade att åka in på MTB-slingan från ett annat håll än vid starten och trodde först det var ett skämt. Helt igengrott med stenar, mossa och nedfallna träd. Hur sjutton ska det gå att cykla här? Efter ett tag hittade vi ut till den riktiga slingan och det gick betydligt lättare. Lite ovant och stappligt. Det lär krävas en del tid att få till tekniken. En utmaning såklart men en kul sådan. Känns riktigt skoj det här.

Två till Trek till stallet

Det blev köp igår.
Både ångest och glädje. Ångest över att pengarna rullar och att vi lägger till ytterliggare en aktivitet till vårt redan fulltecknade liv. Glädje över våra nya fina cyklar och möjligheterna att kunna cykla i terräng och alltså i fin miljö.

Det gäller att planera. Planering är A och O för att hinna med allt man vill. Samtidigt är det inte bra att ha allt inrutat heller. Det är en balansgång. Gillar det spontana, det oväntade. Dock måste det planerade ta överhand om vi ska hinna allt roligt som livet tillför. Det är kul att leva!
Ola har dessutom "lurat" med oss på deras måndagsträning. Spännande och lite läskigt! :)

Det blev två Trek 6300 i olika kulörer.

Min cykel:

Peters cykel:

Cykel, cykel, cykel

Trodde det bara var löparformen som dragit sin kos.
Har varit sugen på att lufta min racer nu några dagar efter ett långt sommaruppehåll. Så igår kväll blev det en tur. Vi insåg att vi inte cyklat på våra racers en enda gång sedan Vätternrundan. Kan det verkligen stämma? Känns inte som om det var så länge sedan. Men så var det. Flytt, en vecka i fjällen, en vecka på Åland och en massa grejande hemma har tagit vår tid. Cyklat nästan varje dag såklart ändå men på våra hybrider. Det räknas väl oxå? :)

Igår blev det dock 7,5 mil på racern med ett stopp uppe i Ånnaboda. Fy sjutton vad den backen kändes tung igår. Så just nu letar jag för fullt efter min form. Hallå var är du?

Jag har 4 cyklar hemma. 2 st Trek - en hybrid och en racer. En tantcykel med cykelkorg och en citybike som skall säljas. Många tycker nog det är onödigt många cyklar. Inte jag. Sambon min har visst lagt undan Trek nr 3 till mig idag. Så vi får se om jag blir ägare till 5 cyklar och kanske blir en mtb-cyklist. Dagen får utvisa =)

Löparform

Är det jag önskar mig just nu.
Semesters slappande känns i kroppen. Men det var precis vad jag behövde. Nu är jag dock så sugen på att komma i form igen.
Löpning i fokus nu. Hoppas jag på iallafall. Hat haft problem med krånglande höft/ben i sommar. Kunnat springa ca 3-4 km sen varit tvungen att gå. Nu har jag dock kunnat springa två dagar i rad utan att känna något. Varit duktig på att strecha vilket säkert gjort sitt.

I lördags sprang jag och en kompis 5:an i Markaspåret (ett väldigt kuperat spår) och efter 3,5 km var jag tvungen att stanna och gå 200 m innan jag kunde fortsätta. Så sjukt jobbigt. Eftersom det gick så dåligt var jag tvungen att straffa mig lite. Eller hjälpa mig att bli bättre. Så det blev 5 st intervaller i backe. Gillar att springa fort i korta intervaller. Är ju inte alls så långt till vilan då :)

Lite orolig för formen inför lördag då det är stafett: 3x6 km i terräng och veckan därefter Blodomloppet 10 km.
Ska inte ha någon press på mig själv (ska försöka iaf :). Just nu är jag bara tacksam till att kunna springa uatn att ha ont. Samtidigt vill jag ju bli bättre. Hoppas på att hösten är på min sida. Jag vill bli en bättre löpare!

7 veckors uppehåll

Nu är det dags att sätta igång på allvar igen. Har haft 7 veckors ledighet från Friskis och Spinningen. Känns nästan lite nervöst. Känner mig en aning ringrostig. Är dock laddad. Kommer bli toksvettigt i lokalen. Det är ju supersommarvärme utomhus. Får bra stöttning ikväll av sambon och några till som jag känner. Kul!

Några veckor kvar av sommarschemat, sen är det dags att knåpa ihop ett nytt pass. Har dock inte ens börjat. Tänkte sätta fart lite i helgen med att hitta låtar. Så är det någon som har någon bra Spinninglåt på lager så mottages den tacksamt. Behöver lite tips och inspiration.

Cykelhjälm

Har alltid tyckt att det ser sååå töntigt ut med cykelhjälm. Sedan började jag cykla racer, då var det självklart att använda hjälm. Mer medveten efter mycket cyklande att det är så nära att råka ut för en olycka. Även otäcka känslor under Vätternrundan när ambulanserna avlöste varandra med blåljus. Cykling är underbart, men ändå samtidigt så otäckt. Min rädsla, mitt förnuft och efter flera olyckor som hänt på sistone har jag tänkt  mycket på detta. Nu är mitt cykelpendlande igång till jobbet då känner jag att jag borde ha hjälm.

Bara för det behöver man ju inte vara ful (om man nu kan vara snygg med hjälm :). Tycker de sportiga passar bra när man tränar men inte lika snygga när man vardagscyklar.
En vanlig racerhjälm:

Finns ju andra lite roliga varianter. Är det snyggt eller bara töntigt? Tycker de är lite coola allt.
Se bla, Yakkay´s och även Nutcases. Vilken tycker ni jag ska välja?

Dags för lite ordning snart?

Semester innebär att ta dagen som den kommer. Göra det som faller en in. Inte tänka så mycket. Inte planera allt i minsta detalj. Unna sig det ljuva i livet. NJUTA helt enkelt.

Ibland kan det dock bli lite för mycket av det goda. Långa frukostar avslutandes med nåt gott till kaffet. 11-fika. Eftermiddagsfika. En glass. Ett par öl. Ett glas vin. Lite chips. Lite jordnötter. Lite godis.
Har dessutom släppt på träningen rejält under semestern. Visst blev det långa dagar i rörelse under vår fjällsemester och några cykelrundor på Åland. Även några försök till morgonjogg (dock väldigt få pga krånglande höft/ben/vad). Dock kraftigt reducerad mängd. Även om jag älskar att träna. Mår så bra av att röra på mig behövde jag få lite vila. Ägna tid åt annat. Umgänge, semester och fixande hemma i huset.

Nu börjar dock bli riktigt sugen på att leva lite nyttigare. Dra ner på fikabrödet. Röra på mig mer. Inte så tokigt att slappa till sig några veckor heller. Desto mer sugen är jag på att komma igång igen.
Har dock fått byta bort mitt planerade Spin-pass ikväll då jag har en förkylning som inte riktigt gett sig. På torsdag är det dock premiär på Spincykeln igen efter 7 veckors vila från Friskis. Riktigt taggad.

Mitt hem - Min borg

Även på bloggen har det varit semester. Fyra härliga lediga veckor. Nu är det dock dags att komma tillbaka till verkligheten. Lever dock fortfarande på semesterkänslan. Känns som om jag fortfarande är på semester på nåt vis. Nytt hus som känns helt underbart, nästan lite overkligt, som att vara borta på semester och hyra ett lyxigt hus. Trädgård med uteplats både i solen och skuggan. Vi stormtrivs.

Bjuder på några bilder från vårt hus som ligger ute på Hemnet. De planerar att bygga ytterliggare en etapp och de frågade om de fick ta bilder inne hos oss. Självklart sa vi.