Bekräftat

Platser till Cykelvasan tog slut på 48 timmar. Anmälan blev helt överbelastad så det gick bara att anmäla sig via mail. Jag mailade 30 min innan platserna tog slut. Ett mail känns inte helt säkert, kom det fram i tid eller hade de redan registrerat 9000 st anmälningar innan vårt mail damp ner?
Igår blev det bekräftat. Jag och sambon är anmälda till Cykelvasan 2012. Kul!

Det finns en särskild plats i helvetet för kvinnor som inte hjälper varandra

En plats som jag inte tänker hamna i.
Dessvärre har flera kvinnor jag träffat i arbetslivet genom åren stor potential att hamna där. Blir både arg och ledsen när jag tänker på det.

Jag jobbar i en väldigt mansdominerad bransch. Många gånger har jag trott att vi tjejer som är väldigt få ska hjälpa varandra. Det är inte alltid så lätt att vara ung och tjej, iallafall inte i min bransch som är väldigt gammalmodig. Dessvärre möter jag flera gånger tjejer/kvinnor som är arroganta mot mig. Vet inte om de upplever något slags hot att jag ska ta ifrån dem all uppmärksamhet de vanligtvis får från de manliga kollegorna, beställarna eller underentreprenörerna eller vad det handlar om. Själv tycker jag bara det är roligt om det finns någon mer av mitt kön då det vimlar av killar och män. Men när jag stöter på dessa kvinnor önskar jag hellre att hon skulle vara en man.

Som sagt: Det finns en särskild plats i helvetet för kvinnor som inte hjälper varandra. Trist!

Lidingöloppet

Ännu ett lopp avklarat.
Dock inte som löpare denna gång heller, utan som trogen supporter åt sambon min.
En kommentar från en annan tjej i Örebro AIK som sprang: "Malin nästa gång får du faktiskt vara med och springa du kan inte alltid bara vara med som support" :)
Fast Stockholm marathon och Lidingöloppet känns väldigt avlägset för mig just nu. Visst hade jag kunnat springa halva i lördags, 15 km. Känner dock att jag inte kommit igång på riktigt med löpträningen ännu. Anmälde mig till Åstadsloppet för att det är så långt fram. Tills dess kommer jag hinna träna ordentligt trodde jag. Nu är det visst bara två vckor kvar. Är glad att jag bara anmälde mig till 10 km och inte 21 km som var lite frestande.

Återgår till Lidingöloppet som inlägget skulle handla om. Sambon hade som mål att klara silvermedaljen, alltså komma under 2.15. Ett rimligt mål. Han är bra tränad.
Efter sms-tiderna som kom på telefonen hade jag höga förhoppningar att det skulle gå vägen. Han sprang på bra i det fina vädret på Lidingö. Står i målfållan och ser några av hans klubbkamrater komma som låg strax framför och bakom honom vid 19 km. Ingen Peter dock. Står och hoppas innerligt att han skall komma, men icke.
Han kommer in på tiden 2.18.20. Lite surt men ändå så himla bra. Jag är grymt stolt över honom och en så bra prestation.
Bra jobbat älskling! Även imponerad över alla andra löpare. Lidingö är tuff. Nu är jag sugen på att springa jag också. Inte Lidingö dock :)

Hysteri

Det har blivit helt hysteriskt med alla lopp. Vätternrundan blev full efter 6 dagar.
Cykelvasan hade 6000 platser 2010 och blev full 23 mars. I år finns 9000 platser och den blev full bra mycket tidigare än mars. Redan 23 september. Alltså mindre än 48 timmar. Helt sjukt!!

Sambon och jag diskuterade hur vi skulle göra. Cykla eller inte? Vi tänkte avvakta lite. Klockan 8 imorse såg jag att det redan var 8600 st anmälda. Vi hade alltså ingen tid att fundera. Vi resonerade så att platserna går ju alltid att sälja. Så 8.30 skickade jag iväg våra anmälningar. Kl.9.00 var loppet fullt.

Matlyx

Två dagar borta på kursgård i Sigtuna med jobbet. Oj vad bortskämd man blir med maten. Helt suverän frukost, fika, lunch och middag. Känns som om man äter mest hela tiden :) Blev tyvärr inget foto på all den fina och goda maten. Endast menyn på print. Trerätters till lunch är inte fy skam. Inte så att jag var jättesugen när eftermiddagsfikat dukades fram med scones, kakor, ostar och kex m.m, men vem kan låta bli när det är små ljuvliga bakverk och goda ostar uppdukade fint?

Mest suttit på min bak i dagarna två och ätit känns det som. Ja lyssnat, tänkt och lärt mig en massa också såklart. Förkylningen känns bättre efter två dagar i fysisk vila.

Oj vad jag skulle vilja ha en kock där hemma som fixade till god mat varje kväll när vi kommer hem från jobbet :) Fast det är väl tur att vi inte har det, då skulle jag nog rulla fram :)

Menyn bestod av:

Dag 1:

Lunchbuffé med inspiration från Asien
Tre sorters sallad med tillbehörVietnamesisk Cha Ca - fiskrätt med marinerad kolja
Thailändsk Panang Moo - Fläskfile
Persisk pistagekaka med granatäpplesås

Trerätters middag med inspiration från Tyskland och Benelux
Lax- och musseltartar, rökta musslor, musselskum, sparrissallad med körsbärsölsvinegrett
Späckad hjortfile med sky av oxvans, kantarellkorv och en röstibakelse
Krispig äppel- och russinkaka med vaniljcreme, hasselötsglass och torkade blåbär

Dag 2:

Lunchbuffé med inspiration från Italien
Tre sorters sallad med tillbehörCanelloni al prosciotto con quattro formagi
Färska pastarullar fyllda med parmaskinka, kalv, svamp, ricotta. Italiensk ostsås och riven färsk parmesan
Italienska ostar Tallegio, gorgonzola, pecorino och Italiensk marmelad Tiramisu och tryfflar

Att vinna

Tävlingshornen finns alltid där under allt långt ljust hår på mitt huvud. Således även ikväll.
Trots att det inte var allvar utan bara lek. En fredagkväll med sambons familj på bowlinghallen.
Efter första striken växte hornen en aning. Efter andra lite till. Efter tredje var de nog ute helt. Så fort det är tävling kan jag inte bara slappna av utan är det tävling är det allvar.

Vilken tur att jag vann så jag kunde gå därifrån nöjd och med ett leende :) Det är väl den enda tävlingen jag kan vinna också. De andra jag deltar i såsom löptävlingar och cykeltävlingar är jag långt ifrån att vinna. Den enda jag vinner där är mot mig själv och min egen tid och det är ju inte fy skam det heller.

Att leva

Denna vecka har det varit minimal träning. Ja faktiskt bara ett endaste pass. Ett morgonpass dessutom innan jobbet. Ibland innehåller livet en massa andra saker.

Jag mår riktigt bra av träning. Det är ett av mina stora intressen. Bara för det så får det inte bli ett måste. Visst inför en tävling så kanske inte varje träningspass känns kul. Jag är inte alltid sugen att ge mig ut. Jag vet däremot de dagar det går extra tung att ge sig ut det är de dagar som jag mår som bäst när jag kommer hem efter träningspasset. En trött och sur Malin kan bli en pigg och glad Malin efter lite träning.

Vissa dagar hjälper dock inte träning. Som i onsdags. Var bjuden på fika hos tjejkompisarna. Ville gärna gå. Det var träning med klubben på kvällen, ville även gärna vara med på det. Däremot ville inte min kropp vara med på nåt. Efter en natt med dålig sömn och en hel del på jobbet så kände jag helt enkelt att jag inte orkade vara trevlig, inte orkade träna.
Istället åt vi middag redan vid 17. Efter det lade vi oss i soffan och kollade på film. Gick i säng redan kl.21. Det var välbehövligt. Dagen efter mådde jag som en prinsessa. På kvällen hade jag massage och hann ta det lungt hemma, fixa med mitt Spinpass och en del annat.

Viktigt att lyssna på kroppen så att man mår bra. Att avstå en kväll från måsten eller andra roliga saker är inte hela världen. Eller att avstå en hel vecka.

Höstrusk

Höstrusk och regn idag.
Vips så är det snö och vinter :) Känns rätt så avlägset just nu ända till jag såg att Blossa redan delgivit vilken som är årets glögg, Blossa 11 - Arabica

Kopierat från Blossas hemsida:
13N54’20.11”89W43’33” Mellanamerika. Högsommar. Temperatur: 32°C. Luftfuktighet: 87%. Vidsträckta plantager vilar i skuggan på kaffeodlingen Finca Las Delicias, El Salvador. Arabicaträd sträcker sig mot solen. Samtidigt i Sydeuropa: Eftermiddag. Lätt bris. Solmogna druvor slumrar i tunga klasar på vinodlingarnas sluttningar. Tre sorter väljs omsorgsfullt ut för att förädlas och färdas långt bort. Sverige. Temperatur: -10°C. Rimfrost. I den nordliga midvintern sker det omtumlande mötet; två vita viner bryter av mot den rundade Arabicasmaken, medan det tredje förstärker kaffets karaktär. En ny upptäckt. En förening av mörkrostad elegans och Blossa starkvinsglögg.

Vedfråga

Det börjar bli hög tid att köpa hem ved till vår kamin. Det märks att hösten är här. Kalla mornar och kvällar. Längtar efter att få sitta hemma och tända en brasa i höstmörkret.

Funderar över vedförvaring både ute och inne. Varit inne på någon slags vedkorg men sett flera snygga inbyggda förvaringar alternativt hyllor med ved. Har dock inte så stor yta vid kaminen så det bör vara någon mindre sak.
Kanske bara en låda eller en korg? Såg att Mio hade fina korgar (se nedan).

Eller en låda:

MTB i Bergslagen

Det var dags att utforska MTB-världen lite mer. Så många har pratat så gott om Pershyttan och deras nygjorda Tio leder
18 mil MTB-cykling. Så i söndags var vi bjudna på fika hos svärmor i Nora tillsammans med sambons syster med familj. När vi 'ndå åkte norrut kunde vi inte låta bli att passa på att utforska några av lederna.
Vi tog med oss våra MTB och körde röd Led 3: Dammsjön runt och en del av den lättare slingan grön Led 1:Trollslingan. Blev en kort tur som gav mersmak. Jag hade gärna cyklat på längre och fler timmar. Riktigt schysst! Även trots att jag vurpade in i ett träd. Lite stel och öm i käken men landade mjukt i mossa. Som tur är går det inte så fort.

Undrar om vi var lyriska efter turen? Sambons svåger (som var med hemma hos svärmor på fika) ringde nämligen igår och berättade att han köpt sig en MTB. MTB-epidemi härjar tror jag. Förutom vi två känner jag tre stycken som köpt sig en ny MTB inom loppet av två veckor. Kul!

Tack Ola!

Igår fick jag och Peter privatlektion av duktige MTB-åkaren Ola (ja även duktig racercyklist, crosscyklist och terränglöpare....ja du är säkert bra på en massa mer saker oxå Ola ;).

Första passet för mig med mina Spd-pedaler och cykelskor. Han ledsagade oss genom hela MTB-spåret i Marka. Vi har tydligen missat mer än hälften av spåret när vi testat själva jag och sambon. Riktigt fint spår men väldigt knixigt på sina håll. Inte direkt det lättaste spåret rent tekniskt.
Peter var rätt skraj efter måndagens test med spd och 5 vurpor. Dessvärre blir jag rätt påverkad av honom och blir mer harig när han är det. Första biten gick vi stora delar. Var kanske inte den allra lättaste terrängen men fegheten var nog ett större problem än alla stenar och rötter.
Ola peppade på oss och sa hela tiden att fortsätt trampa, blicka framåt. Kolla inte på alla hinder. Cykeln klarar av att köra över. Är nog en ovana att se alla hinder hela tiden. Är inte direkt van att cykeln klarar av att åka över stock och sten. Måste säga att när den största rädslan övervunnits så kändes det riktigt bra. Det var bra mycket bättre att åka med spd än med vanliga pedaler. Slapp allt studs i benen och att fötterna far åt olika håll. Betydligt lättare att clipsa ur mitt i ett fall oxå. Räknade inte så noga men kanske ramlade 4 ggr. Ett litet sår och öm på höften men det är allt. Nu gäller det att öva och öva och övervinna rädslan mer.

Tack Ola för bra pepp och support! Kul var det!

Nu är det dags för genomkörare av mitt nya Spinpass på Friskis inför premiären på måndag. Därefter tjejmiddag på kvällen. Det är inte alls fel med helg!

Blir alldeles varm

...i hjärtat.

Håller just nu på att slita med att byta ut låtar och få till höstens Spinpass. Det är mycket mer jobb än jag någonsin kunnat ana när jag satt på andra sidan som motionär. Samtidigt väldigt roligt men ibland frustrerande då tiden inte alltid räcker till. Kan det vara så att jag är lite av en perfektionist här också. Vill att det ska bli så himla bra. Vill hitta de rätta låtarna och få till mixningen.
För att få till det bästa behöver jag lite hjälp av sambon som har det musikaliska lite mer i ryggmärgen än vad jag har. Han är suverän på att höra hur låtarna skall sättas ihop och mixas. Kan det bero på att han har ett extrajobb som DJ? ;)
Tack sambon för att du hjälper mig och står ut med mitt humör ibland när det inte alltid går så bra :)

Allt jobb jag lägger ner är verkligen värt mödan. Speciellt när jag går in på Friskis forum och läser detta:

Tips på pass

av Karin » 21 augusti 2011 19:42
Hej! Tänkte höra om någon kan rekommendera ett spinningpass som har poppiga, välkända låtar som man blir riktigt peppad av?! typ Mix megapol-musik

av Anna » 31 augusti 2011 10:13
Jag kan verkligen rekommendera Malin W som kör på Öster på måndagar 18.00. VÄRLDENS BÄSTA spinningpass!!!!

Jag blir alldeles varm i hjärtat!