Ännu fler mål

Skrev en kort presentation om mig på jobbet igår. Alltid lika svårt. Pratade med en kollega och frågade vad han skulle säga om han skulle säga endast ett ord om mig. Fick till svar: målmedveten.
Ja det kan jag ju bara konstatera här. Förra inlägget handlade om mål, så även detta.
 
Sedan vi flyttade till nytt kontor fick jag ett höj- och sänkbart skrivbord. Perfekt tyckte jag. Ändå använde jag det knappt. 
Som vanligt är det bara att bestämma sig. Blev påmind när det kom på tal runt fikabordet. Någon undrade hur många kalorier man förbränner om man står upp. Nu är jag inte intresserad av att förbränna kalorier utan blev nyfiken på andra positiva egenskaper som det kan leda till. Blev mer taggad när jag ändå läste att det är samma förbränning som att springa 10 marathonlopp per år att stå och arbeta. Dessutom hörde jag att man lätt får problem i höfter/knän när man springer för att man sitter för mycket. Man tar med sig sittställningen även under sitt löppass och är då för kort i höftpartiet. Det triggade igång mig att vilja stå mer på jobbet.
 
Skaffade mig appen "Stand Up" och satte ett mål att stå minst 3 timmar per dag. Då tänkte jag att jag även kunde lägga till några små saker som kan stärka mig och göra mig mer rörlig. I mitt mål per dag ingår det även att göra ett antal benböj, tåhävningar och rörlighet för ryggen. Tar inte någon tid av dagen utan gör att man sträcker ut kroppen och får bättre hållning vilket kan undvika att jag får ont.
 
Vissa dagar i januari har gått bättre än andra, men känner att jag är på god väg.
Snittet har blivit 2 timmar stående, 8 benböj per dag, 14 tåhävningar per dag, 7 rörlighetsövningar per dag. En bit kvar till mitt mål varje dag men betydligt bättre än under hela 2014.
 
 
 
 


Kommentarer
Guldmulten

Har oxå börjat försöka stå mer. Kanske ska kolla in appen...

2015-02-06 @ 07:07:35
URL: http://guldmulten.blogg.se
Anonym

Jag höjer alltid upp mitt skrivbord det sista jag gör innan jag går hem för dagen - då blir det naturligt att börja stå och jobba morgonen därpå :)

Svar: Bra tips!
Mrs Malinski

2015-05-22 @ 17:31:30


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0