Njutning & Funderingar

Lata dagar på stranden fick vi flera på vår tripp söderut. Underbart! Älskar sand mellan tårna och solsken på huden. Sverige är underbart vackert!
 
Vi hann även med en hel del motion. Mestadels lugna och sköna pass, promenader, cykling till sevärdheter och fikaställen. Det är svårt att låta bli att röra på sig när man är en aktiv person. Själv har jag svårt att förstå hur man inte kan röra på sig. De dagar vi inte tränar vill jag gärna ta en promenad. Älskar att vara utomhus, andas frisk luft och rensa tankar.
 
Har läst en del på semestern. Lättsamma chick lit-romaner och även böcker med mer fakta.
En dag på stranden blev det Jonas Coltings bok "Den nakna hälsan".
Reflekterar och funderar på saker han skriver i boken: Den bistra verkligheten.
Den bistra verkligheten är att vi är illa ute. Vårt moderna samhälle uppmuntrar och initierar en livsstil som skadar och till och med tar livet av människor. Vi inte bara mår sämre, presterar sämre och har sämre livskvalité. Vi ser värre ut också.  Det har snarare blivit norm än undantag att vara överviktig som medelålders. När ska vi inse att de flesta svåra livstidsproblem har enkla lösningar?
När ska vi lära ossatt hälsa är ett livslångt projekt och inte ett veckotidningsprojekt för att komma i bikinin?
Detsamma om åldrande. Många påstår att efter 25 år går det utför, vid 30 börjar det komma en bule på magen och vid 35 år är man så trött för man börjar bli gammal. All modern forskning tyder på att människokroppen är gjord för att leva riktigt länge, upp till ca 100 år. Vi lär oss att ta det lugnt och vila kroppen istället för att aktivera den. Själv har jag nog aldrig känt mig så pigg och stark som jag är nu, trots mina 36 år fyllda :) Det är långt till jag är medelålders och tänker göra det jag kan för att må bra. Önskar bara att det vore fler som tänkte detsamma.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 


Kommentarer
guldmulten

Jag instämmer helt! Man hör ju ofta "jag orkar inte nu för tiden, annat var det förr" Det är ju viljan o motivationen som inte finns plus att man inte sköter om sig med träning, kost osv.
Inte tusan är man så trött o sliten bara för att man blivit några år äldre. Vi är ju inte 70 direkt :)

2012-08-07 @ 14:37:57
URL: http://guldmulten.blogg.se
Anonym

Låter som en intressant bok. Har tittat lite på den själv innan. Är den värd att köpa?

2012-08-07 @ 22:41:22
Anonym

Var jag som fråga om boken...

2012-08-07 @ 22:45:07
Anki

Var jag som fråga om boken..:)

Malin-Charlotta

Åh jag kan verkligen gå igång på detta. Jag håller med dig så mycket som bara går. Jag kan bli riktigt upprörd när jag hör människor diskutera som om livet vore slut när de fyllt 30 år. Förmodligen för att jag är av en så stark åsikt att allt bara blir bättre och att ålder är något man ska vara tacksam över att få ha i livet. För det innebär ju faktiskt att vi får leva vidare!! Sedan smittar negativt prat som om åldersnojja, börjar en sprider det sig som en löpeld. Denna sommar har det varit ett evigt tjat om vädret och visst, det har väl inte varit strålande direkt. Men måste man älta runt i det? Måste man klaga hela tiden för att få medhåll av andra? För att tycka det är ännu sämre? Nej, sånt här gör mig förbannad. Tänk på vad och hur man för en dialog med sina medmänniskor och världen skulle bli så mycket positivare till sinnes. Jag kör en kampanj med mig själv nu där jag är positiv även i samtal med folk jag inte känner så väl, tex på jobbet. Börjar de gnälla, vägrar jag att hålla med. Snacka om att det blir tyst och att man känner sig ensammast i världen. Men det är värt det. För jag vill inte leva som dom och det tänker jag sprida vidare genom att föregå med gott exempel själv.

Over and out!

(Uj vad arg jag blev! Haha!

2012-08-10 @ 17:36:56
URL: http://malin-charlotta.blogspot.com


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0