Barmarksträning

Oj vad skönt det var att röra på sig ikväll, få svettas lite. 
För några veckor sedan bokade jag barmarksträning med en tränare från Karslunds IF, som en friskvårdsaktivitet på mitt jobb och en sporre att komma igång att träna inför Stafettvasan.
Tyvärr var det ingen större uppslutning, men jag är ändå nöjd att vi iallafall blev fyra styckna. Att det ska vara så svårt att få folk intresserade att röra på sig och umgås och göra något tillsammans på icke arbetstid.

Det blev ett mycket bra pass på ca 80 min. Upplägg enligt följande:
 Uppvärmning
Jogg, sidhopp och slalom, 1 km
 Koordinations och teknikträning med puls
I ring ner och dutta i handen och upphopp vid signal.
I par nudda den andres axel och vader och samtidigt vakta sig själv från att bli nuddad
Koordinationsövning med fötter och händer, fötterna åt höger och händerna åt höger gående framåt.
Sedan samma övning men fötterna till höger och händerna till vänster och vise versa.
Koordination, hopp framåt med fötterna inåt och utåt likaså med händerna.
Hopp framåt som i diagonalåkning med händerna pendlande fram och bak. Samma övning fast hopp mer åt
sidan, mer lik skatingteknik.
Sedan stavgång upp i backe, diagonalåkning med stora kliv. På nervägen hukande och hoppande framåt, som att man åker ner i nerförsbacke.
Jämfota hopp med stavar lik stakåkning.
Intervaller i grusgrop med stavar.
 Lek och nedvarvning
Avslutningsvis en lek och nervarvning jogg 1 km i spåret.


Riktigt bra barmarksträning som jag tänker köra nu tills det blir snö. Mina arbetskamrater ville gärna att vi bokade en tid en gång i veckan för att träna tillsammans vilket jag tyckte var en ypperlig idé. Är ju sådär att åka ut i spåret själv nu när det är så mörkt. Dessutom mycket roligare.




Kommentarer
Annika

Ohhoj, fyra stycken tappra alltså! Jag skulle så gärna varit med! :) Avis på skid-inspirerad träning och jättebra med tips så man kanske kan använda några delar själv... :)

2009-11-18 @ 08:27:19
URL: http://tremil.blogg.se/
Lina

Låter som en rolig och jobbig tur i spåret! Kul att få träna på ett annat sätt!



Tack för dina ord!!

Hoppas att det kommer att ordna sig snart. Men usch det är inte lätt att tänka positivt när man inte har något jobb och utbildningen som jag verkligen vill läsa känns så långt bort. Men jag är en fighter, jag är envis och ger inte upp! :-) Cyklingen gjorde mig på bättre humör :-)



Ha en skön onsdag!!

2009-11-18 @ 09:52:30
URL: http://cyklingminpassion.blogspot.com
emelie

Jag håller med, varför ska det vara så svårt att få med kollegorna på någon fysisk aktivitet? jag kämpar för fullt med att hitta något där jag lyckas fånga intresset hos folk. Svårt!

2009-11-18 @ 10:15:01
URL: http://emelille.blogg.se/


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0