Ständigt nya äventyr

När det ena äventyret inte blir av blickar jag framåt och hittar ett nytt.

Gårdagens Blodomlopp blev endast som coach och åskådare för min del pga snuva. Men inte gräver jag mig ner för det. Beundrar och berömmer deltagarna som sprang och gjorde ett fantastiskt lopp, bla bästa sambon och bästa fystränaren.

När jag kommer hem blickar jag framåt. Hoppas på att bli frisk till nästa helgs lopp Norasjön runt och anmäler mig till Salomon trail tour Sälen i september.
Det finns alltid nya mål att se fram emot :)

Foto: från Salomon trail tours hemsida

Hype

Det är helt sjukt vilken hype det blivit med lopp. Har skrivit om det tidigare men känns som det blir värre och värre. Eller bättre och bättre kanske man skall säga :)

Ett av de tuffaste loppen, Ironman blev fullt igår. Hann se ett flertal jag känner som snmälde sig i veckan och hann få sitt kvitto på anmälan. Dessvärre är det nog fler som inte hann.
Tur Lina att du anmält dig, skall bli så kul att följa din väg mot Ironman 2013!

Själv har jag inte alls satt mina mål för 2013. Tankarna har börjat cirkulera men inte kommit längre än så.
Dessvärre kan man inte fundera så länge på sina mål om man inte nöjer sig med de små lokala tävlingarna.
Tycker i och för sig att de kan vara minst lika trevliga.

Påfyllning

Kylen är laddad. Nu gäller det att ladda alla mina celler med vitaminer och good stuff.
Fruktskålen är påfylld. Fixar en fräsch sallad till matlåda med vitaminer och proteiner.
Laddar batterierna med mycket sömn.
Förhoppningsvis mycket piggare imorgon.

Livet går upp och ner ibland. Det gäller bara att se det från den ljusa sidan. Idag har jag haft tid att tänka och reflektera. Njutit av lugnet och hemmet.

Utan förvarning

Haft en helg med mycket frisk luft. Långpass löpning, vedkapning och klyvning. Skulle toppa helgen med ett rejält styrkepass med min fystränare.
Istället toppade jag den med en rejäl förkylning som kom som en blixt från klar himmel.

Idag är jag hemma och startar dagen med massor med vitaminer, grönt te och hallon och blåbär.
Jag har min jobbdator med mig hem så tanken är att få lite gjort. En bra kombo att kunna jobba lite utan att smitta ner mina arbetskamrater och blir jag för trött kan jag ta en tupplur emellanåt.

Att leva och vinna Vasaloppet

Ikväll var vi på föreläsning med Daniel Tynell. Alltid intressant att lyssna på en elitsatsande atlet.

Det var inte så mycket prat om hans träning och skidåkning, mer fokus på helheten och den mentala biten. Mycket intressant. Jag vill lära mig mer och framförallt kunna använda det i mitt liv. Jag vet att mina tankar styr så otroligt mycket. Jag kan välja mycket hur mitt liv ska bli.

Han avslutade med en sammanfattning och de sista orden med glimten i ögat:
Gå och vinn Vasaloppet!
Det kan jag iallafall med säkerhet säga att det inte är mitt mål :) Vet inte ens om jag är sugen på att åka Vasaloppet över huvud taget. Jag gillar skidåkning men nog mer som norrmännen, upp på fjället med ryggsäck med fika i och gå lite på tur :)

Hårdkörning

Tisdagar är intervaller. Löpintervaller med klubben. Men när landsvägscyklisten Matilda skickade ut en inbjudan att testköra hennes nya Spinningpass som hon skall köra på IKSU i Umeå kunde jag inte tacka nej.
Kul att testa ett annat upplägg än Friskis och speciellt med en elitcyklist.
Intervaller i 90 min var passupplägget.

Precis som jag misstänkte gillade jag det. Inga konstigheter. Inga kombinationer och upp och ner och hej och hå (som ofta är på Friskis). Tydliga och enkla mål. Backe och intervaller. Sittande och stående. Bara mata på.
I början funderade jag på hur jag skulle hitta motivationen i 90 min. Jag kör ju vanligtvis bara 45 (35 min cykling) eller 55 (45 min cykling) pass inkl. stretch. Detta var 90 min ren och skär cykling.
Växte snart in i passet och matade på. Det var riktigt jobbigt men så kul. Jag gillar ju verkligen att plåga mig själv.

Det dök upp tankar i huvudet på mig att jag verkligen inte alls satsat på cyklingen 2012. Inte alls kört mycket spinning. Mest mina morgonpass vilket mer liknar ett återhämtningspass för mig då de är så korta och är så pass tidigt på morgonen. Landsvägscykling har det inte blivit så mycket av heller. MTB mest på skoj och som lite rekreation och skön motion. Några trainerpass i vinter har det blivit där jag matat på men de är rätt lätträknade.

Ser fram emot hösten då jag ska lägga till ytterliggare ett pass, kommer leda förutom mina morgonpass ett 85 min pass varannan vecka. Det kommer bli mer spinning på mitt schema och jag kommer fokusera mer på att köra lite hårdare pass. Ser fram emot det :)

Cykelvasan

Ännu en tävling avklarad, Cykelvasan tillsammans med kärleken. 94,5 km mellan Sälen och Mora.

För precis ett år o en månad sedan hade jag aldrig suttit på en mtb. Ännu mindre cyklat i skogen.
Vi hyrde cyklar en dag på semestern i fjällen förra året. Vi fick blodad tand och gick och köpte oss varsin mtb förra hösten. Vi var som bambi på hal is, men tyckte det var oerhört skoj. Där växte tankarna på att ha ett mål med cyklingen. Vi anmälde oss till Cykelvasan.

Nu blev det aldrig någon satsning på cyklingen under 2012. Cyklade nån gång då och då men utan krav eller mål. Det var en sport där jag släppte alla krav eller prestationer. Bara njuta av skogen, naturen och välmåendet.

Vi har varit nära att vi skulle sålt våra startplatser. Men när veckorna närmade sig så bestämde vi oss för att köra. I efterhand är jag jätteglad för det. Det var jättekul!

Vi satt igår och funderade över en måltid. Började med 5h men efter ett tag sa vi båda att vi måste sikta högre. 4h kanske? Men det kändes aldrig aktuellt.

Peter startade 5 min före mig. Planen var att han skulle cykla ikapp mig och hade han inte gjort det innan Risberg så skulle jag vänta in honom där. Första biten var en seg och lång uppförsbacke på asfalt. Planen var att ta det extremt lugnt. Det gjorde jag också. Ändå tyckte jag att jag cyklade om alla. Det kändes lätt. Ville inte trycka på för mycket. Vår plan var ju att cykla tillsammans.
Hade strul med sadeln som hasade ner och fick stanna ett par gånger för att justera. Helt plötsligt hör jag en röst bakom mig, det är Peter som är ikapp. Han susar nerför den branta backen och säger till mig -häng på nu. Det gjorde jag. Började öka hastigheten. Växelvis branta tvättbrädebackar med en massa håligheter och gupp. Kroppen skakade. Kände mig stark och tuff. Jag gasade på. Bromsade inte ofta utan lät det rulla på. Kändes som jag flög ner för backarna och förbi en massa folk. Grym känsla.
Hade lite svårt att hålla Peters rygg stundtals men han väntade in mig vid nästa stopp. Saltgurka, blåbärssoppa och släta bullar intogs.
Mellan de guppiga partierna kom det partier med seg sand, grusvägar med grovt slirigt grus och asfalt.
Innan hade vi tyckt det var trist att det skulle vara partier med asfalt, igår tyckte jag inte det. Det var grymt att rulla på hård och fin asfalt. Hastigheten ökade rejält direkt. Även här rullande jag om en massa killar. Kände mig grym åter igen :)

Slutade på plats 194 av 868 tjejer i motionsklassen. 38:e plats i min ålderskategori. Plats 3500 av ca 10000 deltagare. Tiden blev: 4:23:15.
Jättenöjd med tanke på att jag började cykla för mindre än ett år sedan och att detta inte alls varit något stort mål.

Cykeln är redo

Nummerlappen är på plats. Cykeln är redo.

Start imorgon 11.05. Vi insåg att Peter ska starta i nästa startgrupp 11.10. Vår plan är att cykla tillsammans. Tur att det var han som fick starta efter mig och inte tvärtom.

Har gjort diverse beräkningar för att se vilken hastighet vi bör hålla och när han kommer cykla ikapp mig. Första depå i Smågan efter 16 km, då behöver han cykla i snitt 2,5 km/h snabbare än mig för att hinna ikapp. Känns som 5 min inte är nåt, men inte bara att cykla ikapp heller.

Vi var i Lindvallen ikväll och hämtade nummerlapparna. Lade notis på att det inte alls var så många tjejer. Kryllade av killar överallt. Cyklar och killar överallt. Kan det bli bättre? ;)

Det börjar närma sig...

Sitter och letar inspiration och information. Känner mig väldigt oförberedd inför helgens lopp.
Inte haft något vidare fokus på MTB-träningen. Inget fokus på att vi bara om några dagar ska cykla Cykelvasan. Inte koll på när vi ska åka dit och om vi har någonstans att sova.

Lite bättre koll efter ikväll. Har lämnat in cyklarna för lite service. Ringt en vän och fått bekräftat att vi får låna hans stuga i Sälen över helgen. Lagt fram våra cykelkläder. Det blir troligtvis våra snygga Ride of Hope kläder. Sympatiserar med deras lopp som körs denna vecka för Barncancerfonden.
Letar inspiration på nätet och hittar lite filmer som visar banan. Rätt så lättcyklat som vi tänkt hela tiden. Fast 94,5 km är ändå rätt så långt på MTB med grova däck och ingen klungkörning.

Börjar ändå bli lite laddad, dags att ladda med bra mat och positiv energi.

Njutning & Funderingar

Lata dagar på stranden fick vi flera på vår tripp söderut. Underbart! Älskar sand mellan tårna och solsken på huden. Sverige är underbart vackert!

Vi hann även med en hel del motion. Mestadels lugna och sköna pass, promenader, cykling till sevärdheter och fikaställen. Det är svårt att låta bli att röra på sig när man är en aktiv person. Själv har jag svårt att förstå hur man inte kan röra på sig. De dagar vi inte tränar vill jag gärna ta en promenad. Älskar att vara utomhus, andas frisk luft och rensa tankar.

Har läst en del på semestern. Lättsamma chick lit-romaner och även böcker med mer fakta.
En dag på stranden blev det Jonas Coltings bok "Den nakna hälsan".
Reflekterar och funderar på saker han skriver i boken: Den bistra verkligheten.
Den bistra verkligheten är att vi är illa ute. Vårt moderna samhälle uppmuntrar och initierar en livsstil som skadar och till och med tar livet av människor. Vi inte bara mår sämre, presterar sämre och har sämre livskvalité. Vi ser värre ut också.  Det har snarare blivit norm än undantag att vara överviktig som medelålders. När ska vi inse att de flesta svåra livstidsproblem har enkla lösningar?
När ska vi lära ossatt hälsa är ett livslångt projekt och inte ett veckotidningsprojekt för att komma i bikinin?
Detsamma om åldrande. Många påstår att efter 25 år går det utför, vid 30 börjar det komma en bule på magen och vid 35 år är man så trött för man börjar bli gammal. All modern forskning tyder på att människokroppen är gjord för att leva riktigt länge, upp till ca 100 år. Vi lär oss att ta det lugnt och vila kroppen istället för att aktivera den. Själv har jag nog aldrig känt mig så pigg och stark som jag är nu, trots mina 36 år fyllda :) Det är långt till jag är medelålders och tänker göra det jag kan för att må bra. Önskar bara att det vore fler som tänkte detsamma.