Ola Ravald

Igår var jag och Anna på en föreläsning med Ola Ravald som SISU ordnade.

Ola tillhör en av de främsta skidtränarna i landet och ligger bakom sprintsatsningen som låg till grund för Sveriges framgångar i OS i Turin 2006. Idag jobbar han som utvecklare och resursperson för SOK och har som nästa mål OS i Vancouver 2010.

Föreläsningen handlade till stor del om tekniken i fristil vilket kändes som överkurs för min del som inte ens utövar fristil. Dock kunde många paralleller dras till klassisk stil. Intressant att höra hur de jobbar med elitåkarna för att förbättra deras åkstil och prestationer.

Han förordade funktionell träning och visade på många bra övningar på detta. Personligen på min motionsnivå tror jag att jag kommer långt med detta bara genom att köra yoga och core. Den träningen måste prioriteras med ett pass av varje per vecka.


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0