Det finns en särskild plats i helvetet för kvinnor som inte hjälper varandra

En plats som jag inte tänker hamna i.
Dessvärre har flera kvinnor jag träffat i arbetslivet genom åren stor potential att hamna där. Blir både arg och ledsen när jag tänker på det.

Jag jobbar i en väldigt mansdominerad bransch. Många gånger har jag trott att vi tjejer som är väldigt få ska hjälpa varandra. Det är inte alltid så lätt att vara ung och tjej, iallafall inte i min bransch som är väldigt gammalmodig. Dessvärre möter jag flera gånger tjejer/kvinnor som är arroganta mot mig. Vet inte om de upplever något slags hot att jag ska ta ifrån dem all uppmärksamhet de vanligtvis får från de manliga kollegorna, beställarna eller underentreprenörerna eller vad det handlar om. Själv tycker jag bara det är roligt om det finns någon mer av mitt kön då det vimlar av killar och män. Men när jag stöter på dessa kvinnor önskar jag hellre att hon skulle vara en man.

Som sagt: Det finns en särskild plats i helvetet för kvinnor som inte hjälper varandra. Trist!




Kommentarer
guldmulten

finns en avundsjuka och tävlan bland kvinnor tyvärr som inte finns bland män.

Kvinnor klär upp sig inför varann, vill vara snygga, smala och lyckade inför varann. Man ska vara vältränad, bra mamma, ha snyggt hemma och göra kärriär m mm mm

Tror det är det det handlar om

2011-09-28 @ 09:56:02
URL: http://guldmulten.blogg.se/
Malin-Charlotta

Min kollega är klok här som säger:



""Kvinnor tycker inte om kvinnor. Vi ser varandra som rivaler i varje angelägenhet, jämför oss och försöker hitta fel och brister för att höja oss själva"" När vi möter en vacker kvinna ser vi inte det vackra, vi ser endast hotet. Samma är det med kompetens, framgång och godhet. Blir fel i alla led när allt vi egentligen borde göra, är att söka kraft tillsammans""



Vi har så mycket att ge varandra och allt jag kan tänka är: åh om fler vågade och förstod det. Jag deltar frivilligt i möten med svårt utsatta kvinnor i samhället och om du visste, Malin, vad deras överlevnad bärs upp av att de vågar hjälpas åt och stötta varandra. Dessa möten ger mig helt nya perspektiv och tankar kring oss kvinnor, det får mig att växa och våga känna kärlek istället för hot/rädsla. Önskar jag kunde ge det till alla.



Tänkvärt inlägg, Malin!







2011-09-28 @ 15:01:19
URL: http://malin-charlotta.blogspot.com
guldmulten

kvinnor jämför sig med varann och har en tävlan inom sig som inte mn har.

Klär sig snyggt inför varann och inte för männen. Man ska vara snygg, smal, glad, lyckad, ha fint hemma, vara supermorsa, träna mycket, och dessutom göra karriär och vara duktig på jobbet.

Tror det är det det handlar om.

Något inbyggt som gör att man ska vara den "duktiga flickan"

Och då tävlas det hela tiden med alla andra. Avundsjukan är stark!

Trist som tusan!!

2011-09-28 @ 21:25:45
URL: http://guldmulten.blogg.se/
guldmulten

nu blev det lika dumt igen.... haha

Jag ser inte att min kommentar kommer med och då gör jag en ny.... först då kommer den gamla fram :))

2011-09-28 @ 21:26:58
URL: http://guldmulten.blogg.se/
Malin

hihi....JW gör inget att du kommenterar fler ggr :) Lite trist för dig bara att behöva skriva igen.



Tack för kommentarerna! Detta kan göra mig så oerhört upprörd. Hatar avundsjuka :( Varför inte hjälpa varandra istället? Hjälpa oss bli starka så vi kan konkurrera med männen. Blir ju inte lättare om vi ska stjälpa varandra.

2011-09-29 @ 08:36:35
URL: http://healthandliving.blogg.se/


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0