Morotsbiffar

Jag äter kött men kan ofta lika gärna låta bli. Väljer gärna vegetariska alternativ om det finns. Är dessvärre lite sämre på att komma på att laga det. Har tänkt länge att jag ska göra nån typ av vegetariska biffar. Igår blev det äntligen av. Det blev ett lass med morotsbiffar. Mycket gott! Peter tyckte dock att det saknades något (kött menar han då ;), men smaken är som baken och i köket är det jag som bestämmer :)

Ca 5 port
2 dl havregryn (det stod visst 2 msk i receptet men jag läste fel o blev bra ändå) + vatten
Ca 1 kg morötter (+ ev palsternacka)
2 ägg
1 gul lök
Ev. valfria frön ( jag tog solrosfrön o sesamfrön)
Salt
Peppar
Övrig krydda om man vill smaksätta ( jag hade i färsk timjan)

Häll över vatten på havregrynen så det precis täcker och låt det svälla lite. Riv morötter fint ( jag körde i matberedaren så jag slapp stå och riva för hand). Hade även i några palsternackor.
Blanda ihop alla ingredienserna och forma till biffar. Stek i olja på medeltemperatur.
Jag serverade biffarna med kokt potatis, senapsyoghurt och sallad.

 



Kommentarer
Guldmulten

Spännande! Kanske man skulle testa.

Svar: Gört! :)
Mrs Malinski

2013-09-02 @ 21:31:38
URL: http://guldmulten.blogg.se
Anki

Låter gott! Även om jag tänker lite som Peter, det saknas kött..;)

Då fyller vi nästan år samtidigt för jag fyller år den 16'e... :)

Svar: Aha vad kul att vi fyller med en dag mellan =) Har en kompis som fyller 14:e. Lätt att komma ihåg. Får se om bebisen kommer därikring (får dock hoppas på tidigare, får gärna komma redan nästa vecka :)
Mrs Malinski

Alexandra

Ny läsare här! :) Hittade hit av en slump, som man så ofta gör, men det här inlägget bokmärks direkt och får bli nästa veckas rätt till mina obligatoriska vegetariska dagar.

Svar: Välkommen hit! :) Alltid kul att ramla in hos någon ny. Obligatoriska vegetariska dagar vore nåt att införa. Tack för tipset :)
Mrs Malinski

2013-09-13 @ 09:10:55
URL: http://hejklassiker.blogg.se


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0